måndag 20 december 2010

Buskkörsbär / Surkörsbär



Vi har två buskar surkörsbär. En gammal och en ny.
Den gamla fick vi från Amnada östergård i Älvestad, Östergötland. Den har vuxit sakta men ändå hållit sig vid liv.
Jag fick tipset om att körsbär behöver kalk för att trivas, så jag gjorde hål runt busken med ett spett och fyllde dessa med kalk. De senaste åren har jag även lagt på gräsklipp runt busken och i år så blommade den för första gången.
Det var inte många blommor men ändå ett tecken på att den iallafall inte håller på att dö.
I augusti hade två körsbär mognat. Även om den heter surkörsbär så var de riktigt goda.


Surkörsbäret från Älvestad blommar igen...

Jag provade även ta hem många små plantor av Fågelbär Prunus avium men de dog allihopa, trots att jag planterade vissa mycket väldränerat och vindskyddat.

Vårt nya buskkörsbär är av sorten Lettisk låg.
Jag läste om denna sort i Leif Blomqvist bok - Trädgårdens bär.
Han skriver att busken mognar mycket tidigt och är härdig för zon 6 (7).
Jag har inte läst om någon annan sorts surkörsbär som har lika god vinterhärdighet.
Förut har endast sorten Skuggmorell saluförts vid handelsträdgårdarna här i närheten men Skuggmorell är dåligt härdig här i Brännberg. Därför blev jag så glad när jag hittade en Lettisk låg hos Astrant plant utanför Piteå.
Mina förhoppningar på denna lilla planta är stora, den avlövades samtidigt som de inhemska träden runtomkring i höstas och det är ju ett gott tecken.
Träd som står gröna när snön faller kan lätt drabbas av frostskador, när de då inte hunnit med att invintra i tid.

Blomqvist plantskola i Finland betyder mycket för oss trädgårdsodlare i norr. De har sökt och hittat härdiga träd och buskar som nu sprider sig även här i norra Sverige.
Utan Blomqvist arbete att  ta fram och sälja härdiga växter till oss i norr så hade körsbär och äpplen varit lika omöjligt att odla här i Brännberg som fikon och apelsiner är i Mälardalen.




3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Vad roligt att du har skaffat dig en blogg som handlar om din/er trädgård. Nu ska jag läsa från början :=)
    Trevlig jul!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen.
    Du har med din fina blogg inspirerat mig att börja med en egen.
    Jag som blogg - nybörjare har säkert mycket kvar att lära om detta, men jag blir av med lite skrivklåda och blir på bra humör av alla trädgårdstankar.
    Julhälsningar / Hans

    SvaraRadera
  3. Åhh, vad roligt att jag har bidragit med lite inspiration :=)
    Jag försöker också lära mig bloggandet hela tiden. Det finns massor av finesser som man skulle kunna göra om man bara begrep all teknik :=)
    Du skriver bra, det är trevligt att läsa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.