fredag 10 december 2010

Ginko Biloba


För snart tio år sedan köpte jag en liten planta Ginko biloba i Mattisudden vid Jokkmokk.
Jag tror att jag då bara betalade 25 kronor för den.
Sedan dess har den vuxit och är nu ca. en meter hög.
Kanske inte så imponerande om man jämför med ett friväxande, men mitt står i kruka och växer därför rätt långsamt.  Jag törs inte plantera ut det på friland då vintrarna är för hårda här, det övervintrar i potatiskällaren där det står fram till början av april då jag ställer in det i växthuset.

De flesta av mina andra exotiska träd grönskar direkt de kommer in dit efter en lång sval och mörk övervintring, men Ginkoträdet öppnar inte sina knoppar förrän i slutet av maj månad. Ett år trodde jag faktiskt att det dött under vintern, men det grönskade senare där jag ställt undan det vid komposten.

När faran för nattfrost är över får det försiktigt vänja sig med solljuset för att inte skada bladen, och står sedan resten av sommaren vid våra trädgårdsmöbler.
De vackra bladen är som ingenting annat jag har. De har formen av små ankfötter, och de nakna bladknopparna är vackra även de, för de påminner till formen om tempeltornen på Angor wat i Kambodja. Nu har jag köpt ännu ett, men det är rätt litet än.
Jag är lite avundsjuk på er som kan plantera ett sådant träd utomhus, men här i växtzon sju är det bara att gilla läget och låta det stå kvar i krukan.

Vid kyrkan i Boden planterades det på försök två små Ginko biloba för två år sedan. Men även om de visserligen överlevt så ser de rätt sorgliga ut. Jag vill inte utsätta mina för den behandlingen. Är det någon entusiast som lyckats med detta träd i Norrland och fått det att överleva mer än en vinter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.