söndag 19 december 2010

Amrikanskt häggkörsbär

Prunus pensylvanica "Oulo"
                                            
När jag förra hösten besökte Fagernäs trädgård i Boden så fanns där några träd som lyste rödare än allt annat. Jag fylldes av det begär man som samlare kan drabbas av men höll huvudet kallt och kollade upp de på internet först. Jag hade aldrig hört talas om detta träd förut, den trädgårdslitteratur jag har hade glömt bort detta träd. Kanske är det relativt nytt på marknaden?

På svenska sidor läste jag att trädet var härdigt för zon 4, men på finska sidor står om just "Oulo" att det klarar växtzon 6 i Sverige. Ett träd lika härdigt som den finska Bollpilen, och den klarar ju vintrarna här i Brännberg.
Jag köpte detta träd dagen efter och att det dessutom såldes för halva priset som allt annat på höstrean var bara trevligt.

Jag vet att prunus släktet föredrar jord med högt ph-värde, så för att få mitt nya träd att trivas lite bättre så blandade jag kalk i jorden runtomkring och blandade in fin mulljord under rotklumpen. Eftersom jag planterade trädet sent på hösten lät jag bara sänka ned halva rotklumpen i jorden och hällde kalkblandat grus runt den övre delen av rotklumpen. Detta för att tjälen skall släppa snabbare om våren så trädet får en längre växtsäsong.



När trädet visade livstecken i våras och slog ut med lite brunfärgade blad som strax senare blev gröna så kände jag mig riktigt nöjd över mitt fynd på höstrean. Sedan fick trädet små vita blommor under försommaren på ett sätt som gjorde att det liknade ett körsbärsträd mer än en hägg. Det är exotiskt här i Brännberg skall ni tro för här finns inga körsbärsträd typ Fågelbär så långt ögat kan nå.
Trädet skall på hösten få små röda bär men vårt fick inte några bär i år.
Nu är trädet inne på sin andra vinter och det är bara att hoppas att det skall fortsätta att växa och trivas.
Häggkörsbäret skall kunna nå en höjd på åtta meter, det läste jag nyss i Maria Sandströms bok - Trädgård i kallt klimat. Se där, nu dök Häggkörsbäret upp i litteraturen till sist. Men så är hennes bok också väldigt innehållsrik och lärorik för oss med trädgård i kallt klimat.

2 kommentarer:

  1. Hej..
    undrar hur det gåt med Amerikanska häggkörsbärs trädet?
    Vi bor i Övertorneå zoon 6/7 , vi funderar på att plantera sådant träd.

    Intressant trädgårds blogg du har o extra kul att du odlar här i norr...

    Mvh Anette Isaksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det amerikanska häggkörsbäret har vi kvar. Det har vuxit och ser ut att må riktigt bra.
      Jag skulle tro att det klarar sig även i Övertorneå, då det ju aldrig visat tecken på att ha tagit skada av klimatet här på höglandet mellan Älvsbyn och Boden.

      Kul att du har hittat hit till min blogg.
      Ha det gott!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.