fredag 17 december 2010

Afrikas blå lilja

                                        Agapanthus africanus "Charlotte"

Det är något med Afrikas blå lilja som väcker ha begär hos mig. Därför kunde jag inte motstå att köpa en ny när jag såg denna i somras.
Jag har under de senaste 15 åren gjort försök med olika Agaphantus sorter och någon har blommat ibland. Men som oftast så står de där gröna och fina men utan blommor. För något år sedan så dog plötsligt alla plantor under vintern, jag misstänker att jag var för snabb att vattna dem på våren eller att de var för fuktiga då jag ställde ned dem i potatiskällaren under hösten.
Min nya planta har jag därför planterat om i lerkruka så inte rötterna skall få för mycket fukt under viloperioden. Jorden torkar ju som bekant upp fortare i en lerkruka än i en plastkruka.

För att trivas riktigt bra så behöver dessa plantor varma somrar, något som jag inte kan garantera här i Brännberg, därför får de stå inne i växthuset under sommaren tills blommorna slår ut. När de väl blommar så vill jag gärna se dem och ställer dem vid våra trädgårdsmöbler. De blommar under längre tid om de står lite svalare då tror jag.

Jag läste en gång om zonknäckare och det var visst möjligt för Agaphantus att övervintra utomhus i norska Bergen. Havet ger milda vintrar.
Just sorten "Charlotte" skall vara den som tål mest kyla, men jag tänker inte utsätta denna vackra dam för någon värre kyla än vad en sommar i Norrbotten kan göra.


Uppdaterad 2012

Nej ndet gick inte längre för denna kinkiga dam, platt fall så att säga.
Plantan var knappt vid liv efter vinterförvaringen, och dog direkt den kom in i växthuset.

Vet någon varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.