onsdag 20 augusti 2014

Onega plommon

Prunus domestica 'Onega'

Bild från boken Våra fruktsorter  av Leif Blomqvist.

Jag har ju under många år drömt om att ha en trädgård med fruktträd, och började plantera in olika äppelträd mellan de stora björkar som vi har.
Speciellt sedan jag köpt och läst de olika böcker  Leif Blomqvist skrivit.
Bilden med de gula plommonen av sorten Onega fick mig att börja söka efter ett nog härdigt plommonträd, jag gillar de böcker Leif Blomqvist skrivit, de är fyllda med fina bilder som lockar till växtjakt och oftast slutar med nya inköp, och nu har jag planterat ett nytt sådant plommonträd i vår trädgård.

För jag har faktiskt försökt med detta plommonträd redan för några år sedan, men det blev älgmat den första vintern, och har sedan dess inte varit mycket att räkna med. 
Jag köpte ett nytt plommomträd på Noliamässan i Piteå. Där Fanns Leif Blomqvist med sin plantskola med växter speciellt anpassade för oss som bor på platser med kärvt klimat.

Vårt nya Onega plommon har jag planterat nära vårt hus, för att det ska få vara ifred för de glupska älgarna.
De brukar sällan våga sig så nära huset.

Älgsäkert läge?

Men att få ett plommonträd att trivas i Norrbotten är kanske lättare sagt än gjort, nu har jag planterat det nya plommonträdet bra mycket mer väldränerat än det gamla, för vinterfukt är inget som plommonträd gillar, kanske det är därför som vårt gamla Onega fryser ned helt om vintern?

Årets tillväxt på det gamla plommonträdet 'Onega'.

Jag läser ibland om de som har problem med sina plommonträd för det blir så väldiga mängder av plommon att de inte vet vad de ska göra med alla plommon som skräpar i trädgården.
Våra plommonproblem är ju av ett annat slag, här vill inte plommonträden övervintra.
Vårt äldsta plommonträd av sorten 'Czar' ser ni här under, det är bara härdigt för svenska växtzon 4, så det kanske inte är så förvånande att det frusit ned helt.

Ynkligt!
...och av det betydligt härdigare blåplommonet 'Sinikka' återstår idag bara döda grenar, trots att det anges härdigt för växtzon 6, men här är ju lite kallare än så. Det dog den första vintern.
Ändå planterades det trädet på en väldränerad upphöjd plats, där det är tillsatt extra kalk i jorden, något som prunus-släktet (som plommon tillhör) ska trivas med.

Det blev mycket prat om växtzoner här, men vad gäller övervintring av plommon så verkar det ha stor betydelse att välja ett plommon av en nog vinterhärdig sort.

Plommonträdet 'Sinikka' duger numera bara till påskris.

Mitt sista hopp för att få plommon i vår trädgård står nu till plommonträdet 'Onega'.

Onega gulplommon härstammar från en plats i Ryssland där det om vintern ofta blir -40º C.
Kanske kan ett sådant plommonträd klara vintern även i vår del av landet?

Nu är det planterat, och nu är det bara att hoppas på att det klarar klimat och älgar.

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Vi planterade ett plommonträd för några år sedan. Det tog första vintern och jag vill minnas att det var Sinikka. Du får uppdatera efter vintern och nästa sommar hur det har gått med Onega.

    SvaraRadera
  2. Så fina plommon! Härlig färg.

    Czar, vet jag inte om det är så mycket att hurra för egentligen. Hade det på gården. Ett träd som visserligen klarade gnagskada och blev ett rejält träd på kort tid, men nästan inga plommon.

    Här i Norge där jag är nu, verkar det vara vanligare med krikon, kanske kan vara ett tips.

    SvaraRadera
  3. Hur har det gått med plommonen? Är det några härdiga sorter du kan rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det nu är lite för tidigt att svara på hur det gått för 'Onega', men än verkar det lilla trädet vara vid liv, knopparna sväller och verkar må bra. Men en vinter är ingen vinter, flera sorters träd har till min lycka överlevt den första vintern här i norr, men sedan börjar svårigheterna för träd med tveksam härdighet. Vi får se hur 'Onega' klarar vårt klimat, men som sagt, än verkar det plommonträdet å bra.

      Radera
  4. Och hur gick det sedan? Står själv i valet och kvalet mellan Onegan och Sinikka, västerbottnisk zon 6 - 7.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Onega visade livstecken förra året och grönskade här och där, men någon fart på tillväxten var det inte. Jag har en känsla av att det inte kommer att bli så långlivat i vårt nordliga klimat, men jag hoppas att det överlever ännu en vinter.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.