onsdag 27 augusti 2014

Elefantgräs

Miscanthus sinensis 'Giganteus'
Här om dagen så köpte jag en planta elefantgräs på rea.
Elefantgräs har jag ju länge drömt om, men aldrig tidigare planterat in i trädgården då jag tvivlat på att det kan klara att övervintra här i landets norra delar, men vid 'Lands öppen trädgård' i juli månad så såg jag en rugge med elefantgräs i en trädgård i Piteå.

Även om Piteå kan kännas subtropiskt ibland, (jämfört med vårt inlandsklimat) så är det ju inte mer än ungefär 80 kilometer dit.
När det överlever där så kanske ett elefantgräs kan klara att övervintra även hos oss?




Elefantgräs såg jag för första gången på bild i Karin Berglunds bok Din trädgård och sedan dess så har jag drömt om ett sådant högt och exotiskt gräs.

Elefantgräs är vildväxande i Indien, just söder om Himalaya, där värmen från södern möter bergens svalare klimat, med mycket nederbörd som resultat.
Där växer sig elefantgräset så högt att även elefanter kan gömma sig bland det, men några sådana förhoppningar törs jag ju inte ha. Det blir nog inte så högt här, om det nu alls vill överleva vintern som kommer.
Vi bor ju långt från Indiens varma klimat, det lär detta elefantgräs bli varse om. 

Kanske jag planterar in elefantgräset vid vårt hängstarr  så får de båda gräsen slåss om utrymmet, dessutom så är det på en plats som syns väl och en plats som är väldränerad där ingen fukt blir kvar om vintern.
Kanske elefantgräset kan övervintra om det slipper stå i en isklump om vintern? 


Elefantgräsets stjälk har en vackert röd nyans.

Skulle nu inte elefantgräset övervintra hos oss så kan jag ju trösta mig med att det var billigt, för handelsträdgården vid min arbetsplats har utförsäljning med 70% på ordinarie pris.
Kanske de stänger för gott nu om ingen ny ägare tar vid.
Det vore sorgligt om stans största handelsträdgård försvinner.


3 kommentarer:

  1. Hejsan Hans!
    Håller tummarna för att Elefantgräset ska övervintra fin i er trädgård. Det är så enormt vackert gräs. Såg en stor rugge i sommar då jag var till Umeå och kollade in trädgårdar. Har själv försökt i min förra trädgård ett antal gånger utan att ha lyckats.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Hade den rugge du såg verkligen övervintrat utomhus?
    Jag har i flera år haft elefantgräs och vid denna tid
    så är jätteruggen ca.två meter hög och lika stor i
    omkrets.
    Men det är varje år nyplanterade ruggar.

    Så jag är mer än nyfiken på hur man fått e-gräs att
    överleva i Piteåtrakten.

    /Tant Kratta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack för frågan. Ja helt säker på hur gammal plantan var, det är jag ju inte. Men plantan var riktigt stor, så jag antog att den övervintrat, men nu har jag kollat upp detta, och din misstanke är helt rätt, det var inget elefantgräs, den stora rugge jag misstog för ett elefantgräs är i själva verket en rugge med sockertoppsgräs eller ett tuvrör. Hm...
      Jag antar att min planta med elefantgräs får försöka övervintra inomhus istället.
      Ha det gott!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.