söndag 31 augusti 2014

Taggreva

Echinocystis lobata

Av Berit med fina bloggen My rented garden  fick jag  frön av taggreva.
Jag petade ned frön på olika platser i trädgården redan i september förra året, sedan fick de ligga kvar i jorden över vintern för att stratifieras, annars hade inte fröna grott.

Kanske var det ungefär tio frön som började växa. Taggreva är en ettårig klätterväxt och kan nå en höjd av 250 centimeter, men hos oss blev den högsta bara ungefär en meter hög.
Det är bara en planta som fått en frukt, de övriga torkade ihjäl av den torka och värme som var när vi var bortresta i juli, men taggrevan som klättrar på vår hänggran klarade torkan och orkade med att bilda en frukt.


Taggreva kallas även för amerikansk vildgurka, det kanske är mer korrekt för den har ju inga vassa taggar, det som på bilderna ser ut som sylvassa taggar är lena och mjuka.









Även bladen är dekorativa, och nu hoppas jag att nattfrosten dröjer så taggrevans frö hinner med att mogna så jag kan peta ned dessa i olika rabatter, men denna gång ska jag välja platser som inte torkar ut om sommaren.



Tack än en gång Berit för frön av denna spännande och lite ovanliga växt.

3 kommentarer:

  1. Hejsan Hans!
    Ja, Taggrevan är en superfin 1-årig växt som borde odlas mer i sommarens krukor/rabatt.
    Fröna är ganska dyra att köpa så det är bra att ta vara på egna. men se upp för fröna 'rinner' snabbt ur gurkan.

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Hans, I know that here in USA in this area the American cucumber can become very invasive. I sometimes see it along the roads in the country. Glad you got your to grow at least a little this year - but be careful. Jack

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!

    Jag har letat efter Taggrevans frö i evigheter! Om du har en handfull över skulle jag gärna köpa alt få dem av dig.

    Hälsningar
    Juliana

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.