fredag 22 augusti 2014

Vad är det här?



Jag fick denna bild tillsammans med frågan vad det är för sorts lökväxt.
Det är min kusins fru Mona som undrar, hon hade sett växten i Kalix, men ingen var riktigt säker på vad det är.

Hon fotograferade knoppen den 27 juli, ägaren hade aldrig sett den blomma mer än så här.

Ja, jag är ju inte heller riktigt säker, först tänkte jag att det var likt en tulpan, men det kanske är en allium?
Bladen ser ju ut att ha börjat gulna i topparna.

Vad tror ni?
Kanske någon av er kan hjälpa Mona


3 kommentarer:

  1. Jag kan nog inte hjälpa i denna fråga...jag tyckte bladen såg tulpan-liknande ut, men tittar man på blomknoppen ser det ju inte ut som någon tulpan jag sett. Det blir nog lättare att gissa när blomman slagit ut.

    Angående fruktträd...jag skulle också vilja ha en trädgård med fruktträd en vacker dag, Men äpplen känns inte så roligt med tanke på att jag blivit allergisk mot äpplen :( så jag har funderar på vad det finns för alternativ som klarar sej här uppe. Ska bli spännande att höra hur det går för plommonträdet! :)

    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var en konstig växt! Jag gissar på en Allium. Det skulle vara kul att se den utslagen.
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Spännande! Jag tror också på någon form av Allium med tanke på var ni bor, annars hade jag gissat på kaphyacint. Jag har sådana som blommar nu och jag tycker färgen på knoppen och bladen påminner om den. Men så vitt jag vet är de inte härdiga mer än i zon 1?
    Kristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.