söndag 20 april 2014

Uppståndelsens morgon!


Hej alla!
Så till sist, ja äntligen så blommar den första vårblomman även i vår nordliga trädgård.
Som jag har längtat efter detta, och att på själva påskdagen (uppståndelsens dag) få visa er detta blev ju lite fyndigt.

Även vår trädgård uppstår på nytt efter en lång och mörk vinter. Och i år så börjar allt med en snödroppe.


Det är första gången som en snödroppe blommar här på mycket länge, men jag köpte ju lökar i kruka förra året som jag sedan planterade, det var nog därför som de hölls vid liv och inte torkade ihjäl.

Iskall påsklilja?
 Men snödroppen är inte ensam, det växer genom is och snö, för när våren väl har börjat så kan inget stoppa den.
Vårens varma vindar drar fram och det liksom spritter till bland trädgårdens vårblommor.
Naturen runt omkring håller sig än lugn och stilla, och snön försvinner under tiden som man ser på.
Men lite förundrad är jag över den växtkraft som är, påskliljor växer genom is och snö på några ställen.

Även små botaniska tulpaner och krokus är på väg upp.



Den växt som nästan alltid varit den förste att blomma i vår trädgård blev i år besegrad . Men även den ungerska blåsippan lever, och har sin första stora knopp på gång.


Några timmar senare:



Nu börjar trädgårds-året även här i vår trädgård!

Glad Påsk!

5 kommentarer:

  1. Påskhälsning och vårblomgrattis från den sydligare delen av Norrland. Otaliga växter blommar. Snödroppar och krokus håller på att delas nu efteråt.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det är så ljuvligt då växterna visar sig ovan jord efter en lång vinter. Vet du att det ser ut som om våren har hunnit längre i din trädgård än här hos mig. Önskar dig en solig dag!

    SvaraRadera
  3. Häftigt när det sticker upp vårprimörer genom isen!

    Trevlig fortsättning på uppståndelsen!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Håll rådjuren borta bara. Här i Luleå åt de upp hälften av våra krokusar och snödroppar för någon vecka sedan, samt betade av penséerna rejält.

    SvaraRadera
  5. Så härligt att se och att kunna glädjas åt de små detaljerna. Jag känner mig bortskämd nu som redan har så mycket som kommit upp. Idag såg jag häggen blomma i Malmö! Det är inte klokt så tidigt!
    Jag har hört att växter har en inneboende värme i sig som gör att det töar precis intill växten som bryter fram ur jorden. Det kan ju förklara hur en påsklilja kan komma igenom isen. Kan det stämma?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.