onsdag 9 april 2014

I väntan på den riktiga våren...

Blommig Fredag - Tålamod

När solen gick ned så glänste de sista strålarna på skarens is-hårda yta.
Det var ganska fint så jag fotograferade i motljus.

Här i norr är det alldeles för mycket vinter kvar än, de vårblomstrande rapporter som vi ser från söder får oss att bita ihop.
Snart, snart är det vår tur med, men väntan känns lång.

Min fru ställde ut en kruka med penséer för att känna att våren ändå är här, även om de blomstren måste bäras in om natten för att inte frysa sönder.




Snön ligger än relativt djup, men lite barmark börjar synas här och där, speciellt runt träden.



En rhododendron slokar i kvällssolen, den står ju fastfrusen i tjälen så den har det inte så lätt.
Det är tur att den är en riktig tuffing från Finland.

Plötsligt hittar jag den skiss jag gjorde i vintras när jag byggde min frihetsgudinna av snö.
Skissen blåste bort under tiden som jag byggde statyn, och jag hittade den inte då, för det snöade samtidigt.
Snöstatyerna är ju borta sedan länge, men det var kul att hitta skissen.


Men så börjar det plötsligt att snöa igen.
Mitt tålamod är snart slut. Jag har väntat länge nog i detta vita vinterland.
Jag vill ha riktig vår nu!


Om du vill läsa om tålamod, besök fina bloggen Bland rosor och bladlöss. Där finns en samlingsplats för tålmodiga bloggare.

12 kommentarer:

  1. Jag vet att jag har skrivit det förut men det kan inte sägas för många gånger. Jag fattar inte hur ni står ut med så lång vinter och min beundran för ert tålamod är stort. Tänker på det ibland när jag är lite otålig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hejsan Hans!
    Ja, än är det ett tag kvar innan vårens blommor börjar krypa upp ur rabatterna här hos oss.
    Trädgården är täckt av ett tjockt lager is, superhalt då man ska försöka gå på det.
    Det är dessutom kallt både dag och natt så det är inget som smälter bort.

    Har öppnat växthuset i söndags men det gäller att täcka plantorna väl med fiberduk och att fläkten är högt uppsatt i temperatur på termostaten.

    Nu vill jag att våren snabbt ska komma så jag får börja gräva upp en del av mina 'samlarväxter'. Både småbarr/lökar och perenner ska krukas in och säljas på växtmarknader så dom får nya hem.

    Har mycket att göra så min 'datatid' är väldigt begränsad så jag önskar dig och din familj en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vi har ett väldigt avlångt land! Jag har så svårt att förstå att det finns ställen i Sverige som fortfarande har snö men jag ser dina bilder och jag tror på dig! Jag hoppas och tror att den kommer gå bort riktigt snart och våren kommer till er också! :)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Jag skriver under på dina ord....men tänk på att vi "äger" ljuset.....snart är det ljust dygnet runt så vi kan njuta lääänge varje dag i trädgården....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Jag kan fortfarande känna doften av mina norrländska vårar, den doft som blir när jorden börjar leva igen och vattnet rinner i rännilar utför sluttningar. Inte mycket slår den doften. Även om våren kommer sent till er, så tar ni ju igen det på upploppet, eller hur?!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Jag ser nakna fläckar här och där, det finns hopp. Och snart kan ni sitta och fika i växthuset :D
    Värme skickas från Lövstabruk i Uppland, Per!

    SvaraRadera
  7. Era somrar är fantastiska, men vintrarna... Ni måtte vara ett enormt tåligt (och icke-frysande) släkte. :-) Men håll ut! Våren är på väg!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Ja hur länge ska man vänta, tycker jag med som bor i Uppland. Beundrar ert tålamod, Norrlänningar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  9. Här ser jag verkligen hur avlångt vårt land är.Det gäller att var en särskild sorts människa med mycket tålamod när man bor där.
    Ha en fin fredag
    Meta

    SvaraRadera
  10. Efter vårdagjämningen är ju dagarna längre uppe i norr så snart är ni ifatt södra Sverige.

    SvaraRadera
  11. I love winter but after suffering through a long, snowy and icy winter in the Mid- Atlantic region of USA I can understand your impatience to see signs of spring. Finally, nice weather is here and the daffodils are blooming. Unfortunately, as a horticulturist, I've been so busy cleaning up the storm damage and planting that I don't have time to enjoy it.
    I hope that spring soon comes to your garden and fills it with sunshine and flowers.

    SvaraRadera
  12. Lekkert -sol-skarebilde!
    Hm. Du trenger visst enda litt mer tålmodighet...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.