onsdag 2 april 2014

Tremastarblomma

Tradescantia Andersoniana
Här visar jag några mer eller mindre närgångna bilder på vår tremastarblomma.
Det var efter att ha sett sådana hos en granne som jag köpte två själv.
Vår granne som jobbat som trädgårdsmästare säger att tremastarblomma inte klarar vårt kalla klimat i vår del av landet, så han har några i krukor. De får alltid övervintra i en sval potatiskällare.


Jag zoomar in för att se på blommorna på nära håll, men jag lyckas inte komma på varför blomman har det namn den har.
Jag ser inte tre master där någonstans, men namnet kanske betyder något annat?
Har namnet något att göra med de tre kronbladen?


Det spelar ju mindre roll, namnet är häftigt ändå, utan att jag för den delen begriper varifrån det kommer.
Häftiga är även tremastarblommonas knoppar.



Vår grannes blå tremastarblomma är nästan finare än vår tycker jag.
Han har de i krukor och övervintrar dessa i sin potatiskällare, så nu är även vår tremastarblomma på vinterförvaring i vår svala mörka potatiskällare, men en tremastarblomma planterade jag utomhus bara på prov för att se om den tål att övervintra här, eller om det är så att tremastarblomman är en vekling för våra breddgrader.
Hur långt norrut kan tremastarblomman övervintra utomhus, och hur är det med dess namn?
Hur har den fått sitt namn? Någon som vet?



7 kommentarer:

  1. Those flower are really pretty and i hope i could have it in my house ,lately i am working as an staff in a battery store in Finland and i never been have time to my garden but today when i see it some of my roses are blooming and happy to see them.

    SvaraRadera
  2. Jag hade den i min gamla trädgård, den överlevde aldrig därimot frösådde den sig rikligt..
    Tremastarblomma (eller båtblomma), kommer från de båtliknande blommorna:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Jag har minsann inte svar på nån av dina frågor, men skickar ändå en helghälsning och önskar allt gott.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Har en vit variant som stått ute i flera år, inte alls så vacker som de på dina bilder. Den övervintrar bra men blommar så sent att frosten tar den ibland tom före blomning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant läsning Börje. Kanske kan tremastarblomman klara livet även i vår trädgård bara några mil från er.
      Då är det ju bara att hoppas på att den som blev planterad utomhus har klarat livhanken...

      Radera
  5. Vissnar den ner under vintern eller ska man klippa ner den? I så fall när?
    Jag har min i kruka och skall övervintra den i uterummet ca 5 grader och ljust

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.