torsdag 29 september 2011

Träd och buskar i Norr.

Förlag Skogsvårdsstyrelsen Norrbotten, 2004
I vår bokhylla finns sedan några år tillbaka en bok som har blivit till en av mina favoriter.
Det är boken 'Träd och buskar i Norr' av Bernt Larsson.
Första upplagan kom redan 1998 och den andra lite omarbetade upplagan kom 2004, det är ett exemplar från den senare upplagan som jag själv äger.

Den här boken kanske i första hand riktar sig till en smal grupp av bloggens läsare, de som har ett intresse för vedartade växter, lignoser, och de som liksom jag bor här i norr.
Skulle du inte tillhöra någon av ovanstående grupper så hoppas jag ändå att du orkar stanna kvar och läsa om detta boktips, för den här boken är riktigt bra.

"En bok om träd i Norrbotten, ja den kan väl inte vara så speciellt omfattande, växer det något annat än Gran och Tall där? Men Fjällbjörk har ni väl i alla fall?"
Ovanstående fördomsfulla citat är kanske inte helt ovanlig hos någon som aldrig besökt vårt nordliga län och som dessutom inte är intresserad av den växtlighet som ens finns i det egna närområdet.
Sådana personer har mycket att lära av den här boken.

Författaren börjar att beskriva skogens viktiga historiska betydelse för Norrbotten och presenterar sedan 44 vildväxande vedartade växter med vackra foton och teckningar, varje växt presenteras ur ett botaniskt och historiskt perspektiv och i de fall som växtens släktingar eller varianter används som trädgårdsväxter så presenteras även de till viss del.
Sedan presenteras de olika växternas olika namn på de fem olika språk som talas inom Barentsregionen här i norr, där Västerbottens- och Norrbottens län utgör en del av denna stora region. Även växternas latinska namn finns med.
Boken avslutas med en Latinsk - Svensk ordlista.

Vår egen Fjällsippa.

När jag läste boken så lärde jag mig bland annat att Fjällsippa Dryas octopetala är en krypande dvärgbuske som är närmare släkt med rosor än med sippor, trots det så har den sitt missvisande namn.
I Norge kallas den för Ren-ros (Reinrose).
Jag lärde mig även att denna växt är en kalkkrävande växt så våra egna fjällsippor här i vår trädgård fick lite extra kalk runt sina rötter när dessa planterades.
De blommade sedan så fint. Man har funnit Fjällsippor som varit mer än 100 år gamla, kanske våra överlever det mesta som finns i vår trädgård om de får rätt förutsättningar...

Jag hade en gång författaren själv som lärare i biologi vid en utbildning vid Luleå Tekniska Universitet för många år sedan. Därför blev jag glad när jag såg att han skrivit denna bok.
Kanske någon av Er bloggläsare också skulle tycka om denna bok, det är jag helt säker på.
                                                                                                                                                                                                                                                                     

4 kommentarer:

  1. Vilket bra boktips. Den finns hos bokbörsen.se

    SvaraRadera
  2. Låter intressant! Själv har jag läst "Äpplen i norr" och "Trädgårdens bär" av finländaren Leif Blomqvist som skriver om vad som går att odla upp i norr.
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra boktips. / Peter

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.