onsdag 21 september 2011

Jolster

Salix pentandra
Strax utanför trädgårdens östra hörn växer en större buske som under någon vecka om hösten drar till sig uppmärksamhet. Övriga året så är den att betrakta som en av de tråkigaste växterna i trädgårdens absoluta närhet.
Det är en stor Jolster som valt att växa där i den fuktiga marken vid myrens kant.



Jolster för som sagt en anonym tillvaro i naturen vid vår trädgård, det är när honplantornas fruktkapslar öppnas och fröullens tussar lyser vita i en annars grå- och brunfärgad natur som dessa buskar syns.
Nog är den annars så tråkiga busken rätt fin med sina vita tussar om hösten, det tycker i alla fall jag, en gång gjorde jag ett försök att flytta in en sådan buske i trädgården, men den trivdes inget vidare och tynade sakta bort. Jag tror att trädgården inte kunde bjuda på den fuktiga växtplats som är nödvändig för att Jolster skall trivas.


De vita ulliga tussarna hänger kvar en bit in på vintern, men när snön kommer så syns de nästan inte alls, det är nu när naturen är mörk och trist som de syns bäst.
På vissa håll i landet är det bara honbusken som kallas för Jolster, den anonymare hanbusken kan ha olika lokala namn. Hanbuskarna blommar mitt i sommaren med gula väldoftande hängen.
När busken är grön om sommaren är den lätt att förväxla med Sälg Salix caprea och därför är Jolster en buske som är ganska okänd här trots att de just nu med sina vita frökapslar liknar blommande körsbärsträd (om man har mycket fantasi).


Vår Jolster buske en tidig morgon efter nattfrost.

3 kommentarer:

  1. Har aldrig förr hört talas om 'Jolster', blev tvungen att googla på namnet. Aha, det är en Salix pentandra, tänka vad man får lära sig mycket :=)
    Kul att få både se och läsa om busken, tycker den ser jättefin ut med sina ulliga bollar.
    Ha ne gött!

    SvaraRadera
  2. Tackar, nu lärde jag mig något nytt! Jolster har jag aldrig hört talas om.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Det luddiga användes som stoppning i kuddar under kriget!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.