fredag 11 november 2011

Ny krönika.


Nu är den här, nummer 5 / 2011 av tidskriften Trädgård Norr.
Även i detta nummer har jag haft förmånen att skriva en krönika.
Det händer ju inte speciellt mycket i vår trädgård nu, och själv tycker jag att november är årets tråkigaste månad, tätt följd av januari och februari.
Men det har ännu inte snöat så pass att det blivit vinter, vilket är ovanligt för vår del av landet. Därför känns november lite lättare än vanligt just nu.
Men eftersom hela vintern står för dörren så har ändå krönikan rubriken "En tröst i november".


När jag var barn så minns jag speciellt ett år då snön inte kom förrän den 17 november.
Vägen hem från skolan blev extra besvärlig då en genväg tvärs över en äng nästan blev för mycket då jag fick pulsa fram i en halvmeter snö som fallit under tiden som jag varit i skolan.
Min mamma fyllde 50 just den dagen så därför minns jag 

ännu just det.
Hon hade varit nervös att alla hennes kollegor från arbetet skulle dyka upp hemma hos oss på kvällen, men snöstormen gjorde att de flesta stannade hemma.

I år hoppas jag själv på att snön och kylan dröjer fram till Lucia, jag skulle gärna ha höst i en månad till.
Vintern blir ändå nog lång och kall... 

En tröst i november

Vår trädgård har nu frusit till is, den långa och tysta pausen i naturen och trädgården har börjat sedan en tid tillbaka.
Sedan trädens löv fallit och de perenna växterna vissnat ned så har trädgården blivit tom och kal. De få vintergröna växter som vi har i trädgården förmår inte ta upp sommargrönskans fallna mantel.
De  rhododendron som finns är förvisso ännu gröna, men någon lummighet bjuder de inte  längre på, då bladen rullar ihop av kylan och hänger ned som cigarrer.
Att odla sådana växter i Norrbotten måste ses som en utmaning.
Jag fick tidigt lära mig att Rhododendron inte går att odla i vårt kalla klimat sedan mina föräldrar försökt en gång med Parkrhododendron för länge sedan. De plantorna var stendöda året efter när våren väckte naturen runt omkring till liv igen.
Trots att jag visste om deras försök med Parkrhododendron så ville jag ändå prova dessa själv, och misslyckades förstås även jag.
De hade inte blivit härdigare sedan mina föräldrars försök för 40 år sedan och någon hjälp av växthuseffekten gick inte att se.
Sedan läste jag om de härdiga rhododendron som korsats fram i Finland, sorter som är härdigare än de veka sydsvenska sorterna. Jag ville genast ha någon sådan och lyckades fynda en av dessa för halva priset en höst för fyra år sedan. Jag vet att vintergröna växter som dessa skall må bäst av att planteras om våren, men det gick bra ändå.
Det var en rhododendron av sorten P. M. A. Tigerstedth jag planterade in i vår trädgård då, och den har sedan blommat fint varje sommar utan vinterskador.

Det är som sagt inte mycket mer än rimfrost som förgyller tillvaron i vår trädgård just nu, som en tröst i november så sitter de små frukterna kvar på ett paradisäppelträd, och lyser upp den annars så tråkiga årstid som nu är. November tycker jag är årets tråkigaste månad. Det är kallt och mörkt och hela vintern ligger framför en, men man får försöka förgylla tillvaron så gott det går med olika trädgårdsböcker och med trädgårdstidningar som denna för att hålla trädgårdstankar vid liv.
Ute är mörkt och kallt men det finns en plats där trädgårdslivet är spirande grönt året om.
För lite mer än ett år sedan så upptäckte jag de många olika trädgårdsbloggar som finns och provade även på att starta en egen blogg.
Jag kallar den för Svanå trädgård.
Där skriver jag om vår trädgård i Norrbotten och visar bilder på de växter som vi har.
Jag vet inte om det var för att bloggvärldens grönska fångade mitt intresse men jag tyckte att förra vintern passerade ovanligt snabbt och smärtfritt för en vinterhatare som jag, trots att vintern var kallare än vanligt här.
Kanske kan de olika bloggarna om trädgård även hjälpa fler att uthärda vinterns mörka kyla.
Adressen till min blogg är,

Välkommen att titta in där när vintern känns lång och kall.
Hälsningar Hans.


5 kommentarer:

  1. Hejsan Hans!
    Fick också tidningen i går :=)
    Började faktiskt med att läsa din krönika, bra skrivet som vanligt.

    Håller med dig om att nu kan snön vänta med att komma fram till Lucia.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Den där vintern får hålla sig borta ännu ett bra tag. Kul att du skriver krönikor också. Du har verkligen etablerat dig i trädgårdsvärlden på otroligt kort tid! Förstår inte att du hinner allt..
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer sååååå mycket i önskan om en lång och ovintrig höst! Vi har tackochlov bara haft enstaka frostmorgnar, så det är en alldeles underbar november hittills. Och så får det gärna fortsätta! Man vet ju ändå att snön kommer att ligga till mitten av april här hos oss, så varje minusgradsbefriad vecka är en lottovinst. :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag äntligen kommit till skott och mailat iväg en prenumeration på tidningen....undra om man kan beställa några gamla nummer också?
    Önskar mig en sorkfri och lagom snörik vinter i år!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få skriva i en trädgårdstidning!
    Angående november så börjar jag tröttna på denna mörka, regniga och råa månad..skulle nog gärna ha lite snö som gör det hela lite ljusare!
    /Cika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.