måndag 26 september 2011

Sibiriskt björnbär

Rubus allegheniensis
Mot en varm södervägg i en rabatt som är lite upphöjd växer vårt Björnbär. Plantan står skyddad från hårda vindar och det är en av trädgårdens gynnsammaste växtplatser som går att finna.
Kanske det inte är nödvändigt med alla dessa gynnsamma förutsättningar för att få plantan att överleva vårt kalla klimat men jag vill ta det säkra före det osäkra då vår trädgård kanske har lite för kallt klimat om man ser till vad Sibiriskt björnbär skall tåla.


Sibiriskt björnbär anses härdigt upp till växtzon 6 här i Sverige, vårt sibiriska björnbär har överlevt sin första vinter och vuxit bra hela sommaren. Det har nu nått en höjd av två meter.





Björnbär blommar med vita blommor under försommaren, och vår planta blommade på en fjolårskvist.
Inte så mycket, men jag blev glad att det alls blommade då sorkar gnagt på de ganska taggiga kvistarna under vintern som varit.
Inte tycks det bekymrat dem om att björnbärskvistar är fulla av taggar.
Hur skall jag nu bäst skydda den från sorkangrepp den kommande vintern?
För att skydda grenarna mot vinterns förlamande kyla och från stekande vårsol så hade jag lagt ned dem mot marken så snön skulle täcka dem, men då kom ju sorkarna istället...


Att det alls är möjligt att odla Björnbär på våra breddgrader får vi tacka växtintresserade i Finland för. Det Sibiriska björnbäret kom dit redan på 1980-talet och man upptäckte att dessa plantor tål vårt kalla klimat riktigt bra om man jämför med de Björnbär som växer vilda i de södra delarna av vårt land.
Jag tror mig ha läst någonstans att det Sibiriska björnbäret härstammar från ett område vid Bajkalsjön i Ryssland.
Idag har jag just smakat det första Björnbär som mognat här, och det smakade riktigt gott.
Jag hoppas att plantan ger fler bär nästa år.

6 kommentarer:

  1. Så spännande :) jag ska lägga sibiriskt björnbär på minnet, de kanske överlever hos mej med :)

    SvaraRadera
  2. Hans, Another rainy day today. That makes it four in a row and this is to go on for four more days. Glad there is an internet so I can garden “on line” on days like this. The benefit is that I get to look over past postings of those like you that I follow. The berries look good. The red raspberries I have growing are now at there peak. More than what I can use so I give them away to the neighbors - they love them! Have to wait some more days before I plant your seeds. So much rain these days. Look forward to showing what I have next Summer. Jack

    SvaraRadera
  3. Hej, jag vill bara säga att jag tycker om att läsa din blogg, har trädgård i zon 6 i Jämtland och vet vad kyla, barfrost, tidig vårsol och sorkar kan åstadkomma. Våra g:a rönnar > 50 år gamla är fullständigt ringbarkade av sorken, hur ska det gå ?
    Motorsågen till våren ?
    Allt annat avätet har dock kommit igen över förväntan.
    Karin W

    SvaraRadera
  4. Hejsan Hans!
    Gott med egna björnbär :=)
    Ett sätt att försvåra för mössen är att trampa ner snön hårt runt växter. Det gör att snön packas och det är svårare för mössen att gräva sig fram. Om det funkar vet jag ej men väl värt att pröva.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer, vad vore inläggen utan dessa härliga ord från gamla och nya läsare av denna blogg.
    Karin,
    kul att även du hittat till min blogg och att du tycker om att läsa det jag skrivit.

    SvaraRadera
  6. Hej Hans, I am looking for rubus plants to my sandy garden. The r.allegh. is interesting, I think. In my country I cannot buy normal species. There are many cultivars of blackberry but only for better soil conditions. Do you have any seeds ? Or maybe near your shrub appeared new little seedling ? If so, could you send me one bare root seedling ? Just in a post envelope.
    Do you know rubus matsumaranus (sachalinensis)? I think it also good for your climate. It is not easy to get seeds. Anyway I am trying to find it in Russia.
    Hilsen
    My email: janko AT int.pl

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.