söndag 19 juli 2015

Diadembuske

Tibouchina urvilleana

Jag köpte en växt som såldes för halva priset i slutet av maj, för där utanför butiken hade de flesta växter blivit fula av allt regn och de kalla vindarna som plågade de för det kylslagna vädret ovana växterna.
Det var bara denna växt som var någorlunda fin, så den fick följa med hem som den dagens fynd, och efter en tid i växthuset så mådde den prima och hade många knoppar.


På krukan står att den heter Tibuchina och är från Brasilien, så det förklarar ju det där med att den inte trivdes med iskalla vindar.
Nu blommar den sedan en tid i vår trädgård och ger vår trädgård en glimt av Brasilien.



Även de stora knopparna är fina innan de slår ut.


Jag läste att växten kallas för diadembuske och att man ska knipsa bort de blommor som blommat klart för att den ska fortsätta att sätta nya knoppar.
Busken ogillar frost och kan bli drygt fyra meter hög.
Det ska gå att ta sticklingar från växten, men det lyckades inte för mig då jag provade göra det förra året.

Den riktiga utmaningen blir väl sedan att försöka övervintra växten, för den vill övervintra svalt och ljust.
Men kanske den kan överleva i potatiskällarens mörker tillsammans med pelargoner och fuchior?
Problemet är väl bara då att den kanske kommer igång alltför sent, så den står redo att blomma lagom till nästa höst, om den nu alls vill överleva källarens mörker.

Men varför bekymra sig om det nu?
Just nu så blommar den fint i sin kruka och har inga bekymmer alls för framtiden.



Det finns ungefär 300 arter av släktet tibouchina i Sydamerika, med blommor som är lila, rosa eller vita.
Flera blir liksom diadembusken buskar som bara blir några meter höga, men någon sort av släktet kan nå en höjd av 12 meter.

Kanske fler sorter av tibouchina är att vänta i butikerna i framtiden?

1 kommentar:

  1. Åååhh! Den här växten ser jag alltid utanför växthusdörrarna i Botaniska när jag är där och delar ut lökar som Botaniskas vänner har beställt. Då väntar de på att få komma in i värmen och ljuset.
    Jag tror dessvärre att mörker inte är så bra under vintern. Kan du inte ordna belysning så som lysrör eller liknande? Det är en så underbart vacker växt, men själv har jag låteit bli att skaffa en - har redan för mycket att kånka ner i källaren på hösten ;-)))!
    Lycka till med ditt ex!

    Ha det gott!
    Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.