söndag 19 december 2010

Blodhägg

                                               Prunus padus "Colorata"

Blodhägg skall vara en rödbladig variant av vanlig hägg och skall vara härdig för växtzon 6, men vår  lilla buske har klarat två vintrar utan att ta skada av det tuffa klimat som råder här i Brännberg, i zon 7.
Busken är planterad i lermark och en meter från den så skottas vägen till garaget upp vintertid så det blir hård tjäle just bredvid. Den trivs bra ändå.

Jag trodde att löven skulle bli rödare än vad de blivit hitills, jag misstänker att vår lilla buske skuggas för mycket av de stora björkar som finns bredvid. Lite mera solljus kanske skulle ge rödare löv?
I år så blommade den för första gången med rosa blommor.



Jag vet att många inte orkar med sina häggar sedan problemet med häggspinnmal kommit även hit till Norrbotten. Sommaren före jag planterade denna Blodhägg så fick vår vanliga hägg ett angrepp av dessa larver. Jag blandade mycket grönsåpa med vatten och besprutade det ganska stora trädet.
Larverna vred sig av fasa efter att ha blivit träffade av såplösningen och ungefär fem sekunder senare så dog de för att aldrig mer komma tillbaka hit.
Min granne fick panik av de äckliga larverna och kapade sin Blodhägg. Lite väl drastiskt eftersom de gick så lätt att få bort med bara lite såpvatten.
Nu har den vuxit upp igen och är snart två meter hög.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Funderar på att plantera en eller ett par blodhäggar och undrar om de växer snabbt.

    Har läst att häggspinnmal inte ger sig på just blodhäggen. Tror du det stämmer?

    Skulle uppskatta ditt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Tyvärr så tror jag att även blodhäggen drabbas av häggspinnmal, det hände ju hos vår granne.

      Däremot fick vår stora näverhägg, Prunus maakii vara ifred av ohyran.

      Vår blodhägg växer på med ganska bra fart här i norr, ett fint träd som jag inte vill vara utan, trots risk för angrepp av häggspinnmal.
      Ha det fint.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.