torsdag 16 december 2010

Persikoträd

Prunus persica

Jag har under de senaste åren även stoppat en och annan persikokärna i jord sedan jag ätit frukten. Långt ifrån alla har grott, men för något år sedan hade jag ett som växte till sig så pass att det blommade tidigt på våren, när jag flyttade in det i växthuset från övervintringen i potatiskällaren. Jag pollinerade med pensel, men det blev ingen frukt ändå. Kanske är persika självsteril?

Efter något år så var plantan för stor att kånka upp och ned ur potatiskällaren så jag planterade den i odlingsbädden i växthuset. Det jag fick lära mig av detta var att persika inte alls är härdig för zon 7, inte ens i växthus.

Nu har jag ett nytt litet persikoträd på gång, det har hunnit bli en meter högt och kommer att få plats i några år till att övervintra i potatiskällaren.
Sedan är det väl dags för ännu ett test för att se hur ett persikoträd klarar vinterkylan här i Norrbotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.