onsdag 29 juli 2015

Stjärnflocka

Astrantia major

Vår stjärnflocka blommar fint i en rabatt, helt obekymrad över den så kyliga och regniga sommaren.
Kanske den äntligen fått det nog fuktigt för att trivas riktigt bra?
Det är nog så att stjärnflockan aldrig tidigare blommat så fint som vad den gör i år, och det kan bero på att växtplatsen är aningen för torr de flesta andra år, då det inte regnar så som det gjort hittills denna sommar.

Stjärnflockan trivs med näringsrik och fuktighetshållande jord, men den bör få en väl dränerad växtplats för att överleva vinterns fukt.


I vår trädgård så är en väl dränerad växtplats en plats som under sommaren oftast är väldigt torr, och då blir det ju nästan en omöjlig ekvation att lösa, fukt på sommaren, men torka på vintern.
Det vill till att det regnar mycket om sommaren för att en torr upphöjd rabatt ska vara fuktighetshållande, men så har det ju blivit i år.



Min fru fick stjärnflockan när vi var i lilla byn Hulu utanför Nässjö en gång för flera år sedan.
Hon har alltid beundrat denna växt, som det ju är något visst gammaldags över, kanske stjärnflockan räknas in bland de växter som kallas för 'mormorsväxter'?
Den fanns ju i landet redan på Linnés tid.


För att tillföra mer näring till plantan har jag lagt the-och kaffesump där, något som ju stjärnflockan tydligen gillar. Däremot så är jag osäker på om en vit krollilja just bredvid uppskattar koffeinet på samma sätt.
Krolliljan som ju brukar vara så fin tynar med bara några få blomstänglar i år.
Om det inte är koffeinet som ställt till det för den, så kanske det är allt regn som den ogillar, då platsen är skuggig, eller kan löken fått något virus?
Eller är det en kombination av allt regn och koffein?

Men i andra trädgårdar i området så blommar krolliljorna lika fint som de alltid gjort, så de vissnande krolliljorna i vår trädgård kan nog inte bero på allt regn.

Det är tur att stjärnflockan är så fin och fyller upp den platsen när trädgårdens Drottning tynar så i år.





5 kommentarer:

  1. Stjärnflockan är som aklejorna - ett måste i en trädgård ;-)! Hos mig sprider sig båda hej vilt vilket är trevligt. Det är ju bara att ta bort dem där man inte vill ha dessa blommor. Det där med kaffesump var intressant. Själv lägger jag förvisso sumpen i hushållskomposten som jag sprider bland annat till min stjärflockaäng på våren.
    Krolliljorna har slagit ut väldigt sent hos mig men men de blommar fint i år.
    Mina brukar plågas av liljebaggar men i år har de varit ovanligt få - tack och lov!
    Kom att tänka på att stjärnflockor kallas även för Linnés döttrar.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Stjärnflockan är som aklejorna - ett måste i en trädgård ;-)! Hos mig sprider sig båda hej vilt vilket är trevligt. Det är ju bara att ta bort dem där man inte vill ha dessa blommor. Det där med kaffesump var intressant. Själv lägger jag förvisso sumpen i hushållskomposten som jag sprider bland annat till min stjärflockaäng på våren.
    Krolliljorna har slagit ut väldigt sent hos mig men men de blommar fint i år.
    Mina brukar plågas av liljebaggar men i år har de varit ovanligt få - tack och lov!
    Kom att tänka på att stjärnflockor kallas även för Linnés döttrar.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Som här då-Vackra Stjärnflockor och Krolliljorna ser slitna ut, fula i bladen och viker sig i stjälken. Men det unnar jag Stjärnflockorna, det är deras år i år!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jag räknar absolut de stjärnflockorna som ett måste i min mormorsträdgård. Gillar alla former av dessa skira broscher. Här växer de flesta i en skuggig lätt lutande rabatt, vilket är bra för dräneringen. Krolliljorna här är större än nånsin i mörkret under de stora syrenerna. Får varken näring eller annan ompyssling men gillar tydligen regnet. Inte ens liljebaggarna har hunnit äta ner all frodighet.
    Snyggt med krolliljor och stjärnflocka ihop på dina bilder, så luftigt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Visst är Stjärnflocka en vacker växt som man gärna har i sin trädgård.
    Det finns namnsorter också att köpa och dom fröar inte av sig lika enormt.

    Det är något fel med Liljorna i år.
    Bladen blir bruna och fula, knopparna rammar av och blommorna är små.
    Vi får hoppas att liljorna mår bättre nästa sommar.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.