fredag 5 september 2014

Wennstigs trädgård i Hortlax.


I juli månad så följde jag med en min kompis Jan på en runda bland några av trädgårdarna som var med i 'Lands öppen trädgård'.

Den första trädgården vi besökte var Bengt och Marianne Wennstigs skapelse i Hortlax, strax utanför Piteå.
Eller trädgård och trädgård, det här är mer av en anläggning än en vanlig trädgård.



Min kompis Jan hade besökt denna trädgård förut, och nu ville han visa den för mig.
Jag försökte fotografera under tiden som vi gick runt, men bilderna ger ingen rättvis bild över anläggningens storlek, inte heller visar någon av de hur mycket folk som faktiskt var där då.
Jag passade på att fotografera när det inte var någon just där framför mig.

Om du klickar på bilderna så blir de större.


Den stora plantan av ullvide till höger på bilden ovan var Jans favorit.


En pergola anslöt från entrén till ett av trädgårdens hörn.




Hela trädgården skall ha flyttats dit för några år sedan, från en annan gård i området där de bodde förut.
Vilket otroligt jobb!


Mitt i trädgården finns en stor damm och det finns även en mindre damm, och vi såg en och annan fisk där.








Nu finns en chans att delta i en kurs om trädgård där Marianne Wennstig är ledare, i ett hus i denna trädgård om jag förstått saken rätt.
Bor ni i närheten, så missa inte detta tillfälle.

Läs mer om det på Hortlax trädgårdsällskaps hemsida.


Den välfyllda parkeringen skymtar till höger på bilden ovan, när vi kom dit var där redan fler än 20 bilar. De hade flera parkeringsvakter som höll ordningen, ja detta mina vänner var otroligt väl organiserat dagen till ära.

På gården fanns även försäljning av olika produkter, café och även loppis och de hade en egen 'handelsträdgård' där ovanliga plantor fanns till försäljning.



Till den här trädgården åker jag gärna fler gånger, för jag har en känsla av att jag bara hann med att se en bråkdel av allt som finns där.
Där finns mycket kvar att upptäcka.

Läs mer om trädgården här!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är intressant det du skriver om att ge en rättvis bild av en trädgård som man besöker. Det är ofta jag haft dåligt samvete, just över detta. Kan svaret vara, att det helt enkelt inte går? Jag har undrat mycket på det. För det första krävs det nog, att man tillbringar en ganska lång tid på stället, och för det andra, alla ser inte trädgården på samma sätt. Ja, det är nog omöjligt!! man får vara nöjd med att ge små glimtar.
    Nog tycker jag, att detta var en riktig höjdare till trädgård, och det känns som om jag varit där. Då måste du väl vara nöjd?!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med flyttad trädgård och funderar över om inte denna trädgård var med i Trädgårdstoppen för ett par år sen. Verkar finnas hur mycket som helst att se och tänk sen om man får möjlighet att uppleva den vid olika årstider också. Fattar inte hur en del lyckas hinna med så mycket.
    Synd att jag inte bor i närheten för dina bilder gör mig verkligen nyfiken.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vilken helt fantastisk trädgård! Och jag tycker att dina foton visar mycket från den, även om jag förstår att verkligheten är än bättre. Alltid svårt att fånga en trädgård på bild.
    Ha det gott.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Ja, Bengt och Marianne har en stor och fin trädgård med massor av ovanliga och vanliga växter att titta på.
    Ja, deras träddgård var med i Trädgårdstoppen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.