måndag 28 oktober 2013

Fågelbogran

Picea abies 'Nidiformis'

Nu när snön kom så framträder vår fågelbogran på ett helt annat sätt än förut.
Den lilla granen var svår att se, men syns nu bra mot allt det vita.

Denna gran är en dvärgsort av gran med utåt- och uppåtväxande grenar som bildar en fördjupning i mitten istället för en topp. Det hela får formen av ett stort fågelbo av grankvistar.

Många dvärgsorter av gran har tagits fram från så kallade 'häxkvastar' som är en kvastlik missbildning i grenverket som kan växa fram på vissa granar.
Om just denna sort har en sådan historia vet jag inte.


Min fru blev så förtjust i denna gran i somras och köpte den när jag köpte vår hänggran.
Fågelbogranen står nu planterad i förgrunden av en rabatt där det växer höga perenner, bakom dessa står hänggranen som kommer bli mycket högre än den lilla fågelbogranen, som bara ska bli knappt en meter hög. Därför passar den att stå framför högre växter.

Fågelbogranen före snön kom.

Nu när snön kommit här så känns det som att det det inte längre finns så mycket att visa från trädgården, och därför kommer de flesta inlägg resten av vintern vara tillbakablickar på sommarens växter, som jag aldrig hann med att skriva om då.
Jag hann ju knappt med att fotografera då.
Nu är det betydligt lugnare då trädgården gått i vintervila.
Men än tvekar vintern, helgens snö piskas just nu av ett regn.

Hoppas ni alla har en härlig dag!

4 kommentarer:

  1. so much snow already! it is so different from here.
    stay warm hans.

    SvaraRadera
  2. Fågelbogranen är riktigt dekorativ.
    Här har vi en barrplantering där en sådan finns och den är ca 1 m hög och nästan 1,5 m bred. Tänk att det finns så olika växtsätt.

    Här har all snö försvunnit somvi fick för 1,5 vecka sedan. Det har regnat en hel del men nu har vi lite växlande molnighet men det syns att regnet hänger i luften.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Barrväxter är ju fina och skulpturala även i snö så jag förstår att ni väljer att blanda in sådana i era planteringar. Fågerbogranen verkar häftig! Här nöjer vi oss med de sjuttielva granar som växer vilt på tomten!Fågerbogranen verkar häftig!
    Ha det gott!Laila

    SvaraRadera
  4. Granar, både mini och jättar har en alldeles egen kammare i mitt hjärta :-)
    Det är något vänligt över granar...
    Det skall bli jättekul att se dina tillbakablickar på växterna i din trädgård. Vi har ju så olika förutsättningar - som idag: Du har snö och hos mig finns ännu luktärter som ser hyfsade ut och 11 grader. ../Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.