söndag 13 oktober 2013

Blekgul fetknopp

 Sedum ochroleucum

Det mesta av trädgårdens växter har nu vissnat eller förstörts av frosten om natten, men än är den blekgula fetknoppen fin. Kanske det är den av trädgårdens perenner som är en riktig tuffing?

Namnet är väl inte det ljuvligaste kanske, men växten är fin ändå.
Den ser ut som små gröna kottar som växer direkt på marken.
Jag tycker att hela växten är så härlig.


Jag har planterat denna fetknopp väl dränerat så den inte får känna på någon större långvarig fukt.
Mellan två stenar ovanpå en kulle med grus.
Jag kan bara hoppas på att den klarar vintern lika bra som den klarat höstnätternas frost.
Denna växt är vildväxande i södra Europa, så det är väl bara att hoppas att den klarar en tillvaro även här i norr.

Vår planta av blekgul fetknopp har vi fått av Berit med fina bloggen My rented garden.
Tack igen Berit.


4 kommentarer:

  1. Tack då fick jag namnet på en okändis vi har här. Den har klarat sig i flera år utomhus. Hoppas din planta är lika tuff!
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  2. Den klarar sig säkert ,annars finns det mer hos mig. Jag brukar kalla den Apsvans.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Så häftig! Har aldrig sett den förut, superläcker.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Hans, Nice to visit again today. I have a number of stonecrop that grow here. They seem to survive the cold. I think being on the shores of Lake Michigan helps. However, I did bring in many other succulents so that I can keep them in the sunroom over the winter. I have shown some of them in past postings. They are in pots mostly in my Asian patio. Love the textures of them. Jack

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.