fredag 1 februari 2013

Efterlängtad!


Nu är den här. Årets första nummer av tidskriften Trädgård Norr.
Jag vill bara berätta att jag längtat extra mycket efter denna då jag för några dagar sedan läste på hemsidan att en kändis i bloggvärlden har skrivit ett reportage om frösådd.

Det är Helen Isaksson-Nyman med fina bloggen Tankar om och från min trädgård som delar med sig av tips och råd om frösådd.
Hennes blogg använder jag själv som uppslagsverk då jag undrar om hur en viss växt skall förökas med frösådd.
Dessutom har jag haft förmånen att träffa Helen och se hennes fina trädgård, så jag vet att hon kan det här med trädgård och växter, och just frösådd har hon blivit expert på.



I detta nummer visas också två fina trädgårdar i Umeå med både damm och bäck och vackra växter.
Vidare skriver Karin Engman allt man behöver veta om pelargoner.
Visste ni att man kan smaksätta kakor med doftpelargon?
Det visste inte jag.

Fler expertråd kommer från Eric Wahlsten som skriver om och visar vivor för fuktmark och även från Ingrid Lindskog som lär oss om gloxinior.

Vackra sommarbilder visas från Doris Nivas trädgård i Lautakoski vid Tärendöälven samt lite tips och råd om odling i en trädgård med kallt klimat.
Här visas även vackra vildväxande blommor.
Även i detta nummer har jag haft förmånen att få skriva en krönika, denna gång om några växter som är vackra även nu på vintern.



Vinterfärger.

 

 
Jag säger det direkt, jag tycker inte om vinter.

 

Här där jag bor är vintern för lång och för kall.
Den trädgård som vi har försvinner under snön och är gömd så länge att jag varje vår blir överraskad av det som sedan åter börjar växa i rabatterna.
För vintern är lång och mörk och när nu ljuset så sakta återvänder så är det bara de stora växterna som syns ovanför snön.
Det är buskarna och träden.

Det är likadant varje år, några av de träd och buskar som jag finner som mest anonyma och småtråkiga om sommaren, visar sin bästa sida nu när det är vinter.
Snötyngda grenar och hela träd draperade av rimfrost ger helt andra dimensioner åt trädgården än vad sommargrönskan gjorde.

 

Kalla och stela står nu de stora björkarna och liksom håller andan av kylan, och när kylan biter som svårast så skyndar jag bara snabbt förbi delar av trädgården på min väg mellan garaget och vårt hus.
När sedan de lite varmare vindarna drar in över vårt län så tar jag mig tid och stannar till vid några av växterna.
De buskar och träd som har de vackraste färgerna på vintern har lyckligtvis hamnat så att vi kan njuta av dessa utan att för den delen behöva pulsa runt i snön för det.

 

De röda grenarna av korallkornell syns bra mot snön, likaså de kopparfärgade grenarna och stammen på näverhäggen.
Även de gulgröna grenarna från en gultuja lyser upp mot snön.

 

När solljuset återvänder så kan man även leka med is i trädgården och fånga det återvändande solljuset med isklot.
Iskloten kan man lätt göra genom att vattenfylla ballonger som man sedan fryser till is.
Vi gjorde en mobil av isklot som vi sedan hängde upp i en björk. Det var lite pilligt, men det gick ganska bra att fästa iskloten med snören.
Även våra barn var med och gjorde iskloten, att fylla ballongerna med vatten var nästan det svåraste momentet och gav många skratt.

 

Så länge det är kallt så kommer iskloten att glimma i solskenet.
När milda vindar sedan drar in på riktigt och iskloten smälter så vet jag att våren är på väg även till vår del av landet.
Med våren kommer sedan de första vårblommorna, men vart planterade jag de olika höstlökarna?

Tänk att minnet är så kort och vintern är så lång.

 

Jag längtar så till våren, men njuter nu av de vackra iskloten.
För visst kan vintern även vara vacker för en sommarmänniska som jag…


---
 
Hemsidan för Trädgård Norr hittar du här.





7 kommentarer:

  1. Helens fröerfarenheter är något jag ofta använder mig av. Ovärderlig hjälp faktiskt.
    Kanske jag borde skaffa en prenumeration, för det verkar finnas mer intressant att ta del av. Bor ju i alla fall i Norrland, även om läget är det allra sydvästligaste som går att finna.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Hans att du gillade artikeln om frösådd.
    Blir så glad över alla snälla ord du skriver :=)

    Själv börjar jag som alltid att läsa din krönika.
    Lika inspirerande och läsvärd som alltid. Du är så enormt duktig med det skrivna ordet.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Den kom i min postlåda också igår. En hel del bra att läsa. Trevligt kåseri från din sida! Och Karin Engman skriver ju alltid bra. Jag blev faktiskt bekant med henne på en semesterresa till Kreta. Vi hade lägenheterna bredvid varandra. Trevlig och sprudlande är hon.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig tidning!
    Och din etta på listan håller jag väldigt mycket med om, vi har massor här och jag försöker jaga dom hela tiden. Och baske mig att jag tror att dom nästan är gröna under vintern också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Jodå, jag ska prenumerera på denna utmärkta tidning!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Visst 'känner' jag också Helen via bloggen. Jag blir alldeles impad av denna dams kunskaper om sådder. Det hon inte vet om dessa är inte värt att veta heller;)))!
    Dock använder jag för det mesta (tack var vårt klimat på Västkusten) latmansmetoden när det gäller perenner:Ut med dem efter två-tre dagars innevistelse. De gror när de 'känner' för det;)))! /Anja

    SvaraRadera
  7. Härligt med en helt färsk tidning att sjunka in i! Roligt att du skriver krönikor!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.