onsdag 25 januari 2012

Ny krönika.


Nu är det här, det första nummer i år av tidskriften 'Trädgård Norr'. Även i denna tidning har jag fått vara med genom lite krönika skriveri.
Det känns roligt.
Jag har nu skrivit en krönika om hur det är just nu för en trädgårdstok som mig själv, jag kom att ge krönikan rubriken 'Vintervila'.
Att det finns en trädgårdstidning för oss som odlar i kallt klimat betyder mycket. Här kan man läsa om metoder och knep för att lyckas bättre i trädgården och få tips på många växter som klarar livet i en norrländsk trädgård utan problem.
Många hemma-hos-reportage ger nya idéer och inspiration till den egna trädgården.

I detta nummer får vi läsa om tre underbara trädgårdar i Jämtland. De bilder som visas i tidningen från dessa väcker samlarinstinkten inom en igen, trots att det ännu är vinter, men här var det några växter som direkt hamnade på "måste-ha-önskelistan".
Mina fruktlösa försök med äppelodling i vår trädgård fick en tröst då jag läste om Ronald Karlssons äppelodling i Sikfors några mil från vår egen trädgård. Här läser jag att han har ett sjuttiotal olika äppelsorter varav många ger frukt och ser ut att trivas bra där.
Här kan jag säkert lära mig något mer om att få våra fyra äppelsorter + frösådda äppelträd att trivas bättre.




De senaste veckorna har varit fyllda med så mycket annat än blogg skriverier, ändå har det hunnit bli några inlägg och jag har även hunnit börja finslipa på en PowerPoint presentation, för att eventuellt berätta om vår trädgård och dess växter i en grannkommun. Något sådant har jag aldrig förut gjort så det är spännande att ha fått en förfrågan, om jag nu bara får tekniken att fungera. Kanske jag får rådfråga mina ingenjörs vänner? De kan detta bättre än jag själv.
Jag har därför inte varit så flitig att besöka andra bloggar eller kommentera heller som jag brukar, men det skall väl bli tid för sådant snart igen får man hoppas.
Nu skall jag avsluta kvällen med att läsa i nya numret av Trädgård Norr lite mer noggrant än förut, jag ville bara berätta för er att tidskriften kom i postlådan idag.

Om du tycker att det vore spännande att själv prenumerera på denna tidskrift så har jag en länk till dess hemsida här nedan i spalten till höger. 

Ha det fortsatt fint så här mitt i veckan.


Här under är krönikan:

Vintervila

När trädgården är täckt av en halvmeter snö och det nu är länge sedan någon ny planta fick plats i någon av rabatterna, så faller en del av trädgårdsintresset i glömska.
Vintertid innebär även en tid av vila från tankar på trädgården.
Borta är nu den stress som orensade rabatter kan ge, borta är även de plantor som ständigt krävde vatten för att alls hållas vid liv.
Borta är också de växter för trädgården som olika handelsträdgårdar frestade med under odlingssäsongen.
Nu är det vinter i vår trädgård och snödjupet har passerat knähöjd här, det innebär att det inte längre är möjligt att gå runt i vår trädgård för att se hur det växer på vissa ställen och dör på andra.
Jag saknar de promenaderna så.
Nu är det bara snö, snö och snö.

När livet i trädgården är fruset så tar längtan efter en spirande växtkraft andra vägar.
Vi köper hem buketter med tulpaner.
Härliga tulpaner i olika färger som förgyller en tid på året som är trist och kall.
Det kan upplevas som slöseri att alltid hålla sig med en bukett tulpaner under denna tid på året, men vi gör så ändå.
Kanske denna tulpanfrossa går att rättfärdiga på något sätt?
Det gäller förstås att hitta sin egen anledning och ursäkt för att med gott samvete njuta av tulpaner i flera månader.
Vi har hittat vår.

Många köper hem en flaska vin när det blir helg för att på detta sätt kunna njuta av helgen.
Inte vi. Vi köper tulpaner istället.
Ibland har vi på skoj kallat tulpanbuketten för ”vinflaskan”.
Jag minns en gång när vi var hos min frus föräldrar och vi började prata om ”vinflaskan”.
De hann få något oroligt i blicken innan de förstod att det var tulpanbuketten vi just köpt som vi pratade om. (Man kan förstås med gott samvete köpa både vin och tulpaner, det avgör man ju själv.)

Det kan skilja sig i fråga om tulpanernas kvalité mellan olika försäljare.
De billigaste tulpanerna är inte oftast de bästa.
Det är dyrt i längden och också tråkigt när man köper hem tulpaner från viss butik som vissnar fortare än vanligt på grund av hur de hanterat tulpanerna före de kom till butiken.
Hållbarheten beror också på vilken tulpansort man köper med sig hem.
Några behåller sin tulpanform tills de vissnar och andra slår ut så mycket att de ser ut att ha blommat över efter bara någon dag.
Vi brukar ställa våra tulpaner svalt om natten och de tider som vi inte är hemma, vi försöker även vara noga med att snitta dem ungefär varannan dag och byta till nytt kallt vatten då.
Då håller de sig fina i flera dagar, i vissa fall mer än en vecka, men längre än så är det svårt att hålla tulpanbuketten fin och fräsch.
Då köper vi hem nya tulpaner.

När vilan från trädgårdsarbetet har pågått en liten tid så knackar nästa odlingssäsong på dörren i form av frökataloger. Då är det svårt att vila från trädgårdstankar och genast börjar man planera för vilka sorter man skall så inför sommaren.
Nu kommer även våra handelsträdgårdar att fyllas med mängder av fröpåsar som väcker begär vid varje besök. Det kan lätt bli så att man köper hem för många fröpåsar.
Men vad gör väl det, när vilan från trädgårdstankar är över för denna gång och begäret åter väcks till liv inom dig så är det lönlöst att kämpa mot.
Frossa på bland fröpåsarna och du skall se att odlingssäsongen börjar redan nu.


6 kommentarer:

  1. Trädgård i Norr kom i min brevlåda också i dag. Nu ligger den och väntar på att jag ska lägga mig ner och läsa den som nattlektyr.
    Besökte ju dessa trädgårdar i somras då jag var på STA:s Riksmöte så det ska bli spännande att få 'återuppleva' allt trevligt och vackert man såg.
    Alltid trevligt att läsa din krönika :=)

    Det kommer att gå superfint att föreläsa för dig och visa bilder från trädgården.
    Är grannkommunen Luleå då kanske?

    SvaraRadera
  2. Den tidningen har jag inte så nu blir det att prenumerera.
    Egen krönika det var inte dåligt det och du måste ju vara fantastiskt duktig på att skriva och att ha föreläsning ,fantastiskt , det kommer du att klara galant.
    Synd att jag bor så långt bort.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag fick inte mitt nummer igår:( Hoppas den kommer idag...längtar!
    Spännande med föreläsningar, klart att det kommer att gå galant. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Du beskrev i ditt inlägg den 17 dec 2011 om en historia för länge sedan !! Här kommer min. År 1997 sökte jag efter någon som kunde handkarda och handspinna min ull. Fick då svar från en gammal dam boende i Kumla att hon kunde minsann !! Hon härstammande från Västerbotten. Det hon berättade för mig var knappt trobart men det hela var sant. Hennes mor o far var så fattiga att man byggde en jordhåla att bo i !! De förstfödda barnen frös ihjäl, man kunde inte hålla kylan ute !! Detta hände i början av 1900-talet och dagens människor har svårt att tro att detta är sant !! Men så var det , den gamla damens namn var Olga Westdahl och vi fick en innerlig vänskap. Tyvärr avled hon för två år sedan.....

    SvaraRadera
  5. Roligt att så många satsar på trädgårdar i norra Sverige. Bara att prova och testa vad som klarar sig. Växtkraften är enorm har jag sett på besök upp till Kurravaara/Karesunando.
    Vi i söder har haft lite växt-hybris. Under våra år med varma vintrar tog vi in många växter som egentligen inte tycker om vårt klimat. Två vargavintrar på raken tog kål på mycket av nykomlingarna. T.ex. murgröna och chokladblomma skulle klara av våran zon 1, men de har gått åt. Men vi har i alla fall provat om de fungerar :-)

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att du fått blomma ut i Trädgård Norr. Du skriver trevligt och kunnigt så det blir med all sannolikhet ett tillskott i tidningen.

    Kristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.