tisdag 17 januari 2012

Musselsyska / Irlandsklocka

Moluccella laevis

En av mina favorit sommarblommor är Musselsyskan, eller Irlandsklockan som den ibland också kallas för.
För två år sedan köpte jag en fröpåse, jag satte fröna i april och ungefär hälften av alla frön grodde när det blev sommar.
Jag lät först frösådden stå i potatiskällaren i ungefär två veckor för att de skulle få den svala tid som var nödvändig för att få fröet att gro, sedan fick frösådden stå i växthuset tills det blev sommar. De odlingsråd som fanns på fröpåsen var att fröna var ljusgroende och att de skulle gro lättare om de fick ligga i kylskåpet några dagar före sådd.
Dessutom kan man lura fröet att gro om det är stor temperaturskillnad mellan dag och natt.
I växthuset blir det lätt varmt soliga vårdagar så därför hamnade sådden där.



Jag satte inga musselsyskor förra året och blev ganska förvånad då jag mitt under sommaren upptäckte några sådana plantor på den plats där de växte förra året.
Var det frön från min första sådd som grodde ett år efter sådden, eller hann de plantorna jag hade då sätta frö, som grodde året efteråt.
Jag är osäker på hur det gick till, men de lite annorlunda gröna klockformade blommorna fick mitt gillande även då.
Växten skall bli mellan en halv till en meter hög, men så höga blev inte våra, kanske runt 40 centimeter höga bara.

Nu börjar det vara tid att planera för vilka frösådder som man har tid för i år.
Denna växt står högt upp på min lista över årets frösådder, men i år så tror jag att jag behandlar dem som perenner och låter frösådden stå utomhus från april tills det blir sommar.
De frön som grodde hos oss senast klarade sig själva utan något arbete alls från min sida, jag vattnade aldrig de 'självsådda' fröna, de grodde och växte upp ändå.
Att hoppas på fler självsådda plantor är kanske att vara alltför optimistisk.

2 kommentarer:

  1. Irlandsklocka var en växt jag frösådde för många år sedan, den tillhörde mina 'måsten' under några år :=)

    I blomsterbutiken var den dessutom en härlig snittblomma som jag ofta använde i binderierna.

    Kanske dags att köpa frön igen.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Skulle ju även skriva att....
    Spännande och roligt att den återkom året därpå hur det nu än gick till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.