tisdag 27 september 2016

Äkta kastanj

Castanea sativa

Vi har en äkta kastanj som vuxit i en stor kruka, den har fått övervintra i vår svala och mörka potatiskällare för att klara klimatet. Från vår till höst har den fått stå utomhus.

Jag gillar de speciella bladen med sin taggiga kant och väl synliga bladnerver.
Nu har några löv skadats lite av nattfrosten, men de flesta är ännu gröna och fina.


Vår äkta kastanj är några år gammal och har nu blivit drygt en meter hög. För många år sedan hade jag en äkta kastanj som jag dragit upp ur en kastanj jag köpt på Coop. Den växte och hade det bra i sin lilla kruka tills den plötsligt dog en vinter i potatiskällaren. Kanske den varit för våt när jag ställde ned den för vinterförvaring, eller kanske jag slarvade med vattningen under sista delen av vinterförvaringen?
Jag vet inte vad som fick den att dö.

Denna äkta kastanj har jag fått av Kjell-Benjamin Erixon i Piteå, han berättade då att han fått ett sådant litet träd att övervintra utomhus, i alla fall en vinter.
Kanske det då skulle gå även här, trots att vi har det kallare än i växtzon 5?

Att hoppas på egna kastanjer på detta lilla träd känns inte realistiskt, det är ännu för litet för att ens ha kommit på tanken att börja producera kastanjer.


Äkta kastanj går bara att odla i landets mildaste del om man vill vara säker på att den ska överleva vintern, där kan det bli ett duktigt högt träd.

Men det är ungefär 120 mil söder om vår trädgård.


Äkta kastanj har odlats av människor i mer än tre tusen år för de ätbara kastanjernas skull, inte att förväxla med hästkastanj som har giftiga kastanjer.


Nu har jag planterat ut vår äkta kastanj på friland, och för att grenverket ska slippa den värsta kylan så har jag praktiskt taget planterat det liggande.

Jag läste att det hos växtsamlingen Aboretum norr vid Umeå finns en äkta kastanj som klarar  livet utomhus, i alla fall de grenar som täcks av snön, så därför fick vår äkta kastanj denna säregna plantering.

Här går inte ens hästkastanj att få att överleva vintern, men jag har nu också  planterat ut min sista återstående hästkastanj alldeles intill denna äkta kastanj.
Förut har jag haft mer plats i vår potatiskällare för växterna, och samtidigt har de efter denna sommar blivit än större än förut.
En ohållbar ekvation som resulterar i flytt ut på friland för dessa för vårt klimat veka växter.
Jag har förutom denna kastanj och hästkastanjen planterat ut ett gojibär, en parkaralia och en japansk klätterros som alla hade blivit för stora för att hantera i kruka.

Kanske den horisontella planteringen bara ger fritt spelrum för områdets sorkar, om de finner att den äkta kastanjen smakar bra. Eller kommer älgarna att hitta den först?

Kanske jag borde täcka stam och grenar med vinterfiberduk, men jag antar att det har för dålig effekt för att på riktigt skydda från kölden här i norr?

Om den klarar att överleva en vinter på gränslandet till svenska växtzon 7, ja det återstår att se, och jag antar att den kan behöva alla lyckönskningar i världen för att hålla sig kvar i livet.

Smart plantering eller omöjligt uppdrag?
Det återstår att se till våren.

Tack än en gång för denna äkta kastanj Kjell-Benjamin.

7 kommentarer:

  1. Hejsan Hans!
    Håller tummarna hårt för att din kastanj ska överleva i trädgården.
    Hos mina kompisar Owe och Maine växer kastanjen i trädgården men... bara den del som skyddas av snön allt ovanför dör.
    Kastanjen hos Owe är flera år och läcker trots att den inte är så stor.
    Du får göra en trädgårdsvandring hos honom nästa gång du kommer till Piteå.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans, det där blir spännande att följa till våren som kommer <3 Jag vet att Seija och Olavi har en äkta som överlevt. Dock fryser den tillbaka och kommer igång först sent om sommaren. Jag har inte provat än. Dock hästkastanj som fungerar fint i min trädgård. Har flera frösådda, "Exotiska" småträd ute i sandlådorna för övervintring nu. Jag har delat ditt inlägg om boken idag *+*+*** Laila

    SvaraRadera
  3. It is that time of year here too where I must decide which plants to bring in the house this winter. I am not going to bring them all in as I usually do - the red leaf banana, many ferns, ivies that will not survive, and grass will have to die this winter. Too many to take are of over the next six months. Maybe I am getting lazy!

    SvaraRadera
  4. Hej Hans

    Det finns en hästkastanj som odlas ganska långt norrut i Kanada. Kommer nog att göra ett försök med att få tag på frön. Kanske den fungerar här uppe. Tänkte i alla fall prova frösådd.
    Mvh
    Lars

    SvaraRadera
  5. Kul att du provar och hoppas det lyckas!
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Tre år senare- hur gick det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att både klimat och sork misshandlat detta träd finns nu tyvärr inget kvar av den äkta kastanjen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.