tisdag 3 september 2013

Trädgård Norr i Brännberg.



Igår kom det senaste numret av tidskriften Trädgård Norr.

I detta nummer får man läsa om trädgården vid Gamla huset i Långnäs utanför Piteå, de många bilderna därifrån visar på en underbar trädgård, en sådan som de flesta av oss bara drömmer om att skapa.

Vi får följa med till två trädgårdar i Boden som växer fram och förändras allt eftersom då deras ägare fått goda råd och inspiration av kursen "Att anlägga en trädgård".
Tänk vad nya idéer kan betyda för en trädgård.

Vi lär oss mer om några av de fåglar som finns i våra trädgårdar och får veta allt som finns att lära om nya bärbusken Blåbärstry
(En riktig favorit även i vår egen trädgård.)

I somras så fick vi besök av Marie Olausson som ger ut denna tidskrift, och i detta nummer finns ett reportage från vår trädgård med.
Hon berättar här om några av våra mödor med odlandet i vår trädgård där vi kämpar mot klimat och glupska älgar.





Jag har även i detta nummer haft förmånen att få skriva en krönika, som denna gång handlar om några av mina omöjliga drömmar.


Omöjliga drömmar?

Så är sommaren slut och en ny tid för trädgården börjar. Den nya tiden smyger sig långsamt på, det blir en tid då det varken är sommar eller höst, utan någonting mittemellan.

Luften blir höstkall men trädgårdens växter är ändå sommargröna innan kylan får bladen att ändra färg och vissna. En doft av höst stiger upp från trädgårdens växter sedan de fått smaka på den första frosten, och här i vår trädgård kommer nattfrosten tidigt, några av de sensommarblommande perennerna står då oftast ännu i knopp. Dessa växter har en hopplös situation hos oss, då de aldrig hinner blomma innan nattfrosten blir för svår, istället för att visa sitt flor i regnbågens färger så är de snart bruna och grå då de hänger lite på sned efter att morgonens första solstrålar fått de isfrusna stjälkarna att tina och mjukna.

Så sorgligt det måste vara att få sina knoppar förstörda, knoppar som i veckor varit fyllda av förväntan och sommarfägring, jag brukar försöka skydda några av dessa växter från de första frostnätterna för att de ska hinna blomma, men det är sällan det hjälper, de kyliga nätterna får liksom växtkraften att avta. Det är främst silveraxen som aldrig hinner blomma här, men vi njuter av dess vackra blad istället.

Kanske är min önskan att få trädgården att fortsätta att blomma efter den första nattfrosten en omöjlig dröm? Kanske den är lika omöjlig som mina drömmar om blå bergvallmo här i vår trädgård.

Några av er kanske tycker att detta låter märkligt, men faktum är att blå bergvallmo inte alls trivs så bra i vår trädgård, jag har ändå lyssnat på goda råd om hur de vill växa och försökt att skapa rätt förutsättningar.  Men utan större framgång, nej det är faktiskt så att mina försök att odla blå bergvallmo varit på gränsen till fiasko.

Ibland får jag för mig att vi odlar vår trädgård i en blå bergvallmo fri zon.

Det är så illa att alla de plantor jag köpt de senaste 15 åren har tynat bort och dött, men eftersom jag är så envis av mig och ännu drömmer om denna blå skönhet, så finns det som oftast alltid någon sådan planta här innan den dör.

Och varför dör bergvallmon här i vår trädgård? Ja om de inte torkar ihjäl så ruttnar de, mitt rekord när det gäller att ta död på en inplanterad blå bergvallmo är ungefär fem dagar. Min frustration började alltmer övergå till förtvivlan när det så plötsligt hände att en planta övervintrade och blommade fint en sommar för något år sedan.  Den plantan dog förstås även den, men den hann tända hoppets låga på nytt, hoppet om att ännu en gång få bergvallmo att blomma här.

De senaste åren har jag fått några plantor av bergvallmo som faktiskt är vid liv, men som aldrig ännu blommat här.  Något saknas för att ge dem växtkraft.

Vår senaste bergvallmo fick jag från en trädgård i Lycksele trakten som varje sommar lyser av blå bergvallmo, kanske vi nu kan få lite av dess blå glans även här?  Jag har ju i åratal beundrat den trädgården som är fylld av blå fägring.

Jag pysslar om mina plantor av blå bergvallmo som ännu är vid liv och fortsätter att drömma mina till synes omöjliga drömmar.
---


Intresserad av att prenumerera på Trädgård Norr?
Läs mer på tidningens hemsida och kanske gilla Trädgård Norr på Facebook.

1 kommentar:

  1. Fick Trädgård Norr i går :=)
    Jättefint reportage från er trädgård.

    Sen var även mina vänner Seija och Olavi med och berättade om sin trädgård.

    En superbra trädgårdstidning!

    Har du vägarna mot eller förbi mig så kom in och hämta ett gäng Bergvallmon.
    För du bara MÅSYE pröva plantera på fler ställen i er trädgård.
    För nog bör det blomma även blåa blommor i Brännberg :=)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.