onsdag 25 september 2013

Hängstarr

Carex pendula
I vår trädgård finns ett gräs som gracilt böjer sina vippor, det är vår Hängstarr Carex pendula.
Den blev en favorit direkt den kom till vår trädgård, så enkel men samtidigt så annorlunda jämfört med de gräs som finns i naturen runt vår trädgård.



Plantan står mycket väl dränerat just vid infarten till vår trädgård, den växer bra trots att den praktiskt taget är planterad i kanten av en kulle med sandjord.
Kanske skulle hängstarren bli större om den fått mer näring och fukt?



När jag ser det vackra gräset så undrar jag varför vi har så få sorters gräs i vår trädgård.
Gräs är ju så vackra.


Vår hängstarr har vi fått av Helen med fina bloggen Tankar om och från min trädgård.
Läs mer om Hängstarr här.

2 kommentarer:

  1. Ja, Hängstarr är ett av mina favoritgräs och det är superfint.
    Kul att ni oclkså gillar det :=)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. En favorit hos mig också. Det håller sig på plats , att den fröar av sig gör ju inte så mycket det är ju lätt att ta upp.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.