fredag 3 augusti 2012

Hästkastanj

Aesculus hippocastanum

Följ med på en liten utflykt några mil från vår trädgård.
Ungefär fem mil är den sträcka jag får åka för att se någon av de hästkastanjer jag sådde en gång, och som sedan växte upp. Den största av de hästkastanjerna växer hos våra vänner Inga-Lill och Conny utanför Luleå.
En annan finns vid Piteå, alla andra av de jag sådde och gav bort har dukat under för det bistra klimatet.
De hästkastanjer jag planterade hemma i vår egen trädgård dog förstås också, men här hos Inga-Lill och Conny så har den klarat sig fint och vuxit upp till flera meters höjd. Den växer vid en sluttning och har en väldränerad och fin plats invid ett plommonträd (även det en exot för våra breddgrader).

Hästkastanj är att betrakta som ett exotiskt träd för Norrbotten, en sällsynt gäst i länets trädgårdar och parker. Ett träd som härstammar från Balkan och Bulgarien är nog inte speciellt härdigt här.
Jag plockade "kastanjer" en gång för många år sedan under en promenad i Vadstena, jag gissar att de genetiskt sett är för klena för att klara ett liv i Norrbotten, men jag ville så testa och se om de kunde växa i vår trädgård.


När vi ändå besökte Inga-Lill och Conny så passade vi på att se den fina trädgården, deras altan var fylld med växter som ger en känsla av medelhav, som Oliv, Fikon, Bougainvillea, Afrikas blå lilja och många fler exoter.

Lägg till bildtext


Hemma i vår egen trädgård finns fortfarande rester kvar av de hästkastanjer som jag drog upp från frön, men de är som sagt döda sedan många år.
Nu får en av dessa fungera som stöd för en klematis som slingrar sig uppåt.


För bara något år sedan sådde jag så nya hästkastanjer, denna gång med frö från Eskilstuna.
Jag har kvar en liten planta som växer i kruka, när jag här om året skulle skydda den mot nattfrost och flyttade in krukan i växthuset så blev hästkastanjen illa skadad av sork, de gnagde av stammen och fällde det lilla trädet som om sorkarna varit bävrar, men nya grenar har vuxit fram sedan dess.
Kanske krukodling är det enda sättet att ha en Hästkastanj här hos oss...





8 kommentarer:

  1. Men oj, så stora och fina dina frösådda Hästkastanjer är.
    Dom kan du vara stolt 'pappa' till :=)

    Ses vi på Nolia?
    Om du/ni kommer förbi Blomqvist handelsträdgård finns jag där.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag planterade 20 kastanjenötter ifjoll höst i Jämtland ute på vår gård. Alla tog sig och nu har jag satt ut dem där jag tänkt att de skall växa upp, är dock orolig över sork i vinter. Finns det nått sätt att skydda dem på? Vore så kul om de tog sig. Nötterna tog jag i Kungsholmen i Stockholm, nån som vet vad slags kastanj det är?

    SvaraRadera
  3. Hej Stefan, kul att du testar att odla hästkastanj i Jämtland.
    Sork äter gärna hästkastanj om det bjuds, jag hade satt någon typ av gnagskydd runt de små plantorna.
    Det är ju trist om sorkarna äter upp det du odlat.
    Ha det gott, lycka till med de små kastanjerna.

    SvaraRadera
  4. Hej.. kul & hitta en levande tråd om detta ämne, jag satte ett par kastanjer i våras.. 2 av dom har tagit sig.. Så jag har dom båda i en kruka.. Nu är funderingen med vinterförvaringen.. Jag bor i lägenhet med balkong, där står den nu inlindad i bubbelplast som skydd.. Jag har försökt förut att få kastanjer att gro men inte lyckas så bra då..

    Har du , nån råd hur jag ska göra nu.. Ta in den? bladen är inte gula än, men börjar bli lite svagt i kanterna.. Att stå ute i en kruka som blir genomfrusen i vinter , fixar dom det?

    Bor i Sörmland..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det fungerar att linda in krukorna i bubbelplast hos Er i söder, men här i norr lyckas man bättre om man förvarar krukan så den täcks av snön, den kan stå på marken, eller sänkas ned en bit i jorden, det skyddar bäst mot kylan.
      Men som sagt, vi har olika förutsättningar när det gäller vinterkyla så det där med bubbelplast kanske fungerar bra hos dig.
      Testa vinterförvara krukorna på olika sätt så lär du vad som fungerar bäst för hästkastanjerna.

      Lycka till med vinterförvaringen, hoppas plantorna klarar sig.

      Radera
    2. Grejen är ju att jag har bara balkongen, gräva ner dom då måste jag göra det ute på gårn & då kan ju vad som helst hända med dom då det är bostads bolagets rabatter..

      Radera
    3. Då skulle jag testa med att linda in krukorna i bubbelplast så att inte frosten kommer åt dem, samt att ställa dem skyddat mot en vägg, kanske de kan hålla värmen bättre då?
      Lycka till!

      Radera
    4. Ska testa det, har delat dom nu & hämtade till om med skogsjord för det.. Har tagit in den ena.. Står i badrummet där föństret än så länge är öppet.. kallaste rummet.. Sen får den andra stå vid väggen sen, kanske lägga sen över den med när den kommer!

      TAck för jag fått bolla lite =)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.