lördag 4 juni 2011

Vårkrage

Doronicum orientale

När våren övergår till försommar hos oss så börjar vårkragarna att blomma här i vår trädgård. De gula prästkrageliknande blommorna kommer ursprungligen från sydöstra Europa, men trots att de härstammar från platser där orienten börjar så klarar de sig fint hos oss med trädgårdar i kallt klimat.
Vårkragen kallas ibland för Gemsrot och det finns flera arter som odlas som trädgårdsväxt i vårt land. Några arter kommer även från västra- och södra Europa samt från Nordafrika.
Doronicum orientale från öst och Doronicum exce´lsum (som även kallas för D.plantagineum) som härstammar från södra- och västra Europa.
De båda arterna är mycket lika varandra och blommar samtidigt, så det är svårt att skilja dem åt.
Jag trodde i min enfald att Vårkrage skulle vara lätt att hitta information om, men ju mer jag läser för att lära om de gula blommorna, ju snurrigare blir jag. Det finns så mycket information och det är svårt att avgöra vilka sorter eller vilken sort vi har i vår trädgård.




I vår trädgård har jag förut noterat att vårkragarnas blad skiljer sig lite från varandra. Att de kan vara av olika arter kan vara möjligt. Vi fick en tuva vårkragar från några grannar för något år sedan som vi planterade vid vårkragar som vi förut hittat i en av Svanåmyrens glömda trädgårdar. Där blommade de så fint trots att platsen övergivits av människor sedan årtionden tillbaka. Eftersom de klarat sig där så länge måste det vara en mycket härdig perenn.

Vårkragarna sprider sig i sådan långsam fart att de aldrig kommer att upplevas som ett ogräs, den lilla planta från Svanåmyren som vuxit i vår trädgård de senaste 15 åren har inte blivit större än som ni ser på bilden här ovan.
Vårkrage må vara en vanlig och enkel perenn som har svårt att tävla med mer exklusiva växter om uppmärksamhet, men den övervintrar bra och blommar fint nu i början av sommaren därför tycker jag om den ändå.

Hoppas ni alla får en fin dag, nu skall jag gå ut och gräva lite i trädgårdslandet i det härliga försommar vädret.
Trevlig helg.

1 kommentar:

  1. så söta!
    Jag har hört rykten om tromber i Brännberg idag...word travels fast :) Hoppas du inte blåser bort! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.