lördag 13 juni 2015

Nu börjar det att blomma här.

Stormhattsranunkel

Här kommer ett bildsvep från trädgården, det börjar blomma här nu, även om det är och har varit kyligt i flera veckors tid.
Det känns som om det börjat blomma lite senare än vanligt.

Kungsängsliljor
Kungsängsliljorna började blomma här den sista veckan i maj, de är några av mina absoluta favoriter den här tiden på året.

Fylld kabbeleka


Pärlhyacinter

Pärlhyacint 'Ice'
Vit pärlhyacint


Smörbollar

Det är mycket gult i trädgården nu, och mer gult lär det bli nu när smörbollarna börjar att öppna sina knoppar.

Påskliljor


Hyacint och tulpan

Den första tulpanen öppnar snart sin knopp, men hyacinten i bakgrunden har ju nu blommat en tid här.

Fingertandrot

 Fingertandroten och vårärten har just öppnat sina första knoppar. Nya växter som nu har övervintrat en vinter här.

Vårärt

Vitsippor
Än blommar vitsippor här, och en nästan utblommad guldkantad klocklilja står ännu kvar

Guldkantad klocklilja

Djävulsklubba
Djävulsklubban har även den övervintrat sin första vinter här, och efter en viss tvekan så spricker knopparna lite högre upp på stammen. 
Det återstår att se hur många år växten klarar sig här, men den har lämnats ifred av alla sorkar som ju har förstört så mycket annat här, men det är klart, vem skulle komma på tanken att tugga på dessa taggar?


Jag har täckt de flesta av odlingsbäddarna i trädgårdslandet med fiberduk, för att driva på och hålla värmen där. Men även för att hålla vår lilla katt därifrån.

Han blev överlycklig då jag fyllde upp odlingsbäddar med ny jord i våras och såg platsen som sin nya toalett, som han höll på att gräva om till en rävlya innan jag var så självisk att jag la på fiberduk där.
Hur skulle jag annars fått ha kvar frösådden där?
Sedan dess har han lämnat trädgårdslandet fred.

Jag tror att vi bor på en av de blåsigaste platserna i kommunen, men idag då vi flaggat för det kungliga bröllopet så har vi ju flaggat ordentligt så att säga.

Men det var inte lätt att fotografera svajande blomster i blåsten.



Nu hoppas vi bara att sommarvärmen hittar hit även till oss i norr.

3 kommentarer:

  1. På ett sätt tycker jag lite synd om er att ni har blomningen så kort tid mot vad vi i söder har men på ett sätt är jag lite "avis" för ni har ju all blomning framför er. Det som blommar nu hos er har ju redan blommat över här. Allt har sina för och nackdelar, eller hur? Det gäller att njuta av nuet :)
    Ha en fortsatt skön Söndag

    SvaraRadera
  2. Kul! Och ni ligger inte långt efter oss i Umeå för här blommar Stormhattsranunkeln också, nyss utslagen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina blommor! Det är nåt visst med blommir som växer på friland.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.