fredag 19 juni 2015

Fingertandrot

Cardamine pentaphyllos

En ny fingertandrot har blommat med sin första blomma i någon vecka. Jag fick tre plantor av Helén med fina bloggen Tankar om och från min trädgård. när jag träffade henne för ett år sedan.
Hon flyttade då från sin fina trädgård och jag åkte till Piteå för att köpa en fin planta som växte där, och som hon skulle sälja i samband mad flytten.
Hon skickade med några plantor till, bland annat tre plantor av fingertandrot.


Två av de tre plantorna har övervintrat, och en av dessa blommar nu.
Det är förvisso bara en liten blomma, men när plantorna blir större ska där komma fler blommor samtidigt.
Den av plantorna som klarade sig bäst planterades på en upphöjd bädd, på södra sidan av en stor sten.

Det kanske är så den vill växa för att klara livet här i norr, lite skyddad av vinterfukt och kalla vindar.

Fingertandroten är vildväxande vid Alperna och Pyrenéerna, alltså långt söder om Norrbotten.
Blomningen (den lilla som var i år) närmar sig slutet, men de vackra femflikiga bladen pryder sin plats resten av säsongen.


2 kommentarer:

  1. Så kul att Fingertandroten blommar.
    Tandrot är ett fantastiskt vackert släkte (i min smak) som tyvärr odlas allt för sällan i våra trädgårdar.

    Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.