söndag 7 juni 2015

Hyacint

Hyacinthus orientalis
En hyacint blommar för första gången i vår trädgård.
Jag har testat att plantera hyacintlökar om hösten förut, men då har de har aldrig blommat, i de enstaka fall då någon lök alls visat ett livstecken efter en lång och kall vinter, så har där bara kommit upp något blad.

Nu gick det ju riktigt bra för en av de två lökarna som planterades i höstas, blommar så fint (den andra syns det inte ett spår av).
Knappast något att glänsa med jämfört med trädgårdar längre söderut som är fyllda med hyacintblom, men jämfört med de vildblommande växter som hunnit med att börja blomma här i vår by (sandtrav) så är den riktigt praktfull. Ja, och ingen av de vårblommande trädgårdsväxterna kan heller mäta sig med hyacintens prakt och storlek just nu.
Den är mest och bäst just nu.


Vårblomman som blev julblomma, som blev vårblomma igen

Att hyacinten dessutom doftar gör ju inte saken sämre.
En doft som jag annars bara förknippat med juletid sprider sig svagt runt omkring.

Hyacinter har ju genom tiderna förknippats som en vårblomma, men för mig som är uppväxt i Norrbotten är den helt uteslutande en julblomma, (precis som amaryllis) då jag ju aldrig förut upplevt hyacintblom om våren. I juletid däremot har de ju alltid funnits där med sin doft och skönhet.

Jag vet inte när hyacinter började drivas i blom till juletid, men så länge jag minns så har de alltid funnits att köpa i butiker om julen.
Men som sagt, här i norr är de ovanliga att se om våren i rabatterna.



Jag gjorde ett försök att driva hyacintlökar i blom förra julen (2013) men inte blev det så lyckat.
Det blev fiasko jämfört med de hyacinter man kan köpa i butiken, men jag sparade lökarna när julen var slut.
De lökarna grävde jag ned utomhus för ett år sedan, och nu visar även de livstecken, och en liten blomma har just öppnat sin första knopp.

Inte mycket att hurra för, men ändå vid liv.


När hyacinten infördes till Europa fick blomsterälskarna fnatt, och priserna på vissa hyacintlökar steg i höjden, ungefär som de gjort med tulpanlökarna hundra år före det.
Men det var då det.

Nu finns både hyacinter och tulpaner att njuta av för oss alla, och hyacinterna har ju börjat att blomma även hos oss i norr, men tulpanerna står ännu i knopp.

Liksom hos tulpaner så växer det även hos hyacinten ut nya små lökar runt den löken som blommar. Den gamla löken dör efter att den har blommat, till skillnad från till exempel narcisser där de lökar som blommat, blommar om och om igen i flera år.
Tulpanerna har just därför en tendens att bli ettåriga här.
Om sedan de små nya hyacintlökarna orkar med att växa i vårt kalla klimat, ja det återstår att se.






1 kommentar:

  1. Härligt med Hyacintblommor i rabatterna under försommaren.
    Precis som du brukade jag gräva ner alla lökar jag köper under vintern/våren. En del lökar kommer upp och blommar och en del visar sig aldrig mer.

    Vad roligt att läsa att Vit Lundsköna har visat sig ovan jord i din rabatt.
    Det bekräftar verkligen hur härdig den är.
    Minns då jag frösådde den första gången då var det ingen som trodde att den skulle överleva här.
    Vit Lundsköna är en oerhört vacker växt som är svår att fröså och det är kanske därför den inte finns att köpa i handelsträdgårdarna... ännu.

    Önskar dig en härlig start på den nya veckan!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.