fredag 28 oktober 2011

Lökar och knölar


ICA bokförlag, 2000

Jag måste bara skriva några rader om en favoritbok som hängt med många år nu men som fortfarande känns ny och fräsch att läsa i.
Det är boken "Lökar och knölar" av Lena Månsson med underbara foton av Bertil K Johansson.
Ni som känner mig vet att jag lätt kan hänföras av de många olika lökväxter som finns att välja bland.
När jag såg denna bok den första gången så köpte jag den direkt, och har sedan dess varit lycklig över att en sådan här bok skrivits.
Här i boken presenteras så många olika lök och knölväxter att jag inte orkar räkna dem alla, förutom ursprunglig växtplats och de vetenskapliga namnen så får vi här även läsa praktiska odlingsråd om  dessa växter.
Av de många växter som visas i boken så är det ju långt ifrån alla som trivs i vårt kalla klimat här i Norrbotten.
Jag har provat många av de växter boken visar men alla har inte överlevt i vår trädgård, andra har överlevt men fört en tynande tillvaro och försvunnit efter några år. Än har jag aldrig lyckats med att få Kejsarkrona Fritillaria imperialis att blomma här, det kommer bara en rufsig tufs ur löken om våren.


En bok som denna ger massor av inspiration att prova odla också lite ovanligare lökväxter, och de som inte klarat sig ute i trädgården, ja dessa finns ju då kvar att läsa om i boken och fortsätta drömma om.
Men trots allt så har många lökväxter klarat sig och återkommer år för år även i vår nordligt belägna trädgård.
Den första delen av boken visar mängder av vackra bilder från trädgårdar där lökväxternas blomning får platsen att uppnå ett slags klimax i underbarhet.
Sedan kommer en faktadel rent allmänt om dessa sorts växter innan de presenteras i alfabetisk ordning.
Jag tycker om böcker som denna som kan fungera som ett uppslagsverk när man vill lära sig mer om någon speciell växt. Visst är det lättare att googla, men känslan av att sitta och bläddra i en bok som denna klår alla bildskärmar i världen.

Och vet ni vad, igår så hittade jag en till sådan bok för ett pris som inte gick att motstå.
Men vad ska jag med två sådana böcker till?
Kanske jag kan ordna med en utlottning om den nya bok jag fyndade, då kan den hamna hos någon av er andra som också älskar sådana böcker.
Mitt nästa inlägg blir en utlottning av denna bok.
Jag har ju ändå kvar min gamla som jag kan fortsätta att bläddra i och drömma om lökväxternas uppvaknande och blomning den kommande våren.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också om lökväxter! Lökar är så spännande och fulla av överraskningar - trivs de bra kan de verkligen sprida sig massor!
    Intressant med böcker speciellt på hösten!
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag inte tyvärr. Mitt intresse för lökväxter har kommit ganska sent.
    Har några andra i samma "serie" och ser att du också har "Perenner" av samma författare i din bokhylla.
    Nu senast har jag köpt makarna Hanssons "Perenner" och "Gräs och bambu" och tycker att dom också är toppen.
    Ha en trevlig helg
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Jag älskar lökväxter....njuter av allt som som tittar fram i takt med att snötäcket smälter undan. I år har jag planterat mängder med allium med förhoppning om att det ska skrämma bort sorken!
    Din bok ser jättetrevlig ut....men jag har aldrig tur i lottdragningar:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Den har vi missat. Vår lökträdgård är mycket spartansk och inskränker sig till narcisser som fanns här när vi flyttade hit + några andra halvdesperata försök.
    /Vincent

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.