söndag 21 oktober 2018

Edelwiess

Leontopodium alpinum

Här är några bilder från vår edelwiess som jag köpte förra året, och den överlevde vintern och blommade fint i år.
Jag har förut provat att plantera in edelwiess, men utan att lyckas.


Denna gång planterades plantan av edelwiess i grus mellan stora stenar, och det var kanske därför den klarade vintern denna gång, för att den stod så väldränerat?

När jag tittar noga på blommorna så tycker jag att de påminner om växten kattfot, och de trivs ju att växa något torrare på en öppen och ljus plats, kanske även edelwiess vill växa så?


Nu är det ju bara att hoppas på att plantan vill överleva även den kommande vintern.

Namnet edelwiess betyder ädelvit.



2 kommentarer:

  1. Den vokser vel i naturen i fjellet, og har nok bra drenasje der. Har ikke tenkt på det tidligere, men vår står i grus i et steinbed.
    Får håpe den greier en vinter til:-)

    SvaraRadera
  2. Grattis till övervintringen! Har den klarat en vinter ska den väl klara flera. Jag har misslyckats med den, men kanske skulle göra ett nytt försök ändå... Det är ju en helt underbar växt, som om den hörde hemma på en annan planet.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.