onsdag 24 juni 2015

Läget med de skadade äppelträden...


I våras när snön smälte undan så upptäckte vi att de frösådda äppelträden fått svåra skador av sork, flera av dem som inte hade fått något skydd runt stammen hade ringbarkats.
Av de 15 frösådda små äppelträden så var det sju som fick mer eller mindre svåra skador, de såg helt ringbarkade ut, men jag lät alla stå kvar för att se om de skulle överleva ändå.

Två av de skadade träden visar än inget livstecken, men fem av de som ringbarkats växer upp på nytt nedifrån, och två av de ringbarkade små äppelträden grönskar ändå. 
Trots de svåra skadorna.





Är det inte lite märkligt att två av de ringbarkade små äppelträden grönskar trots de svåra skadorna?



Nytt grönt växer fram nedifrån, men nu måste jag försöka skydda de nya grenarna som växer fram, för på detta sätt blir det ju aldrig några träd inom den närmaste framtiden.



Lite synd förstås att det lilla äppelträdet vid trädgårdslandet verkar helt livlöst.
Men men, det får vara kvar, om det skulle skjuta nya skott nedifrån så småningom.



Framför huset, vid flaggstången står det av de frösådda äppelträden som har blivit högst, men än så har det aldrig blommat.
Det äppelträdet har en decimeter lågt gnagskydd runt stammen, men det verkar ha räddat trädet från sorkarnas tänder.

Trädet har vuxit fram från äppelkärnor som jag sådde för nu många år sedan, äpplet kom från en by vid Siljan i Dalarna, och det verkar trivas ganska bra här i norr.

I utkanten av vår trädgård finns ett liknande äppelträd, också det från samma plats och träd i Dalarna.
Ikväll upptäckte jag blommor på det trädet.

Kanske ett vildäpple som detta trivs bäst att växa nära skogen?
Hoppas att det orkar ge frukt senare i sommar.


Hur otroligt det här än låter, så har detta träd klarat sig helt från angrepp av hungriga älgar.
Trots att det står så ensligt till jämfört med de som finns nära vårt hus, men de har nästan alla fått skador av hungriga älgar förut.


Hur jag gjort när jag sådde äppelkärnor har jag skrivit om i en krönika, den kan du läsa här.

2 kommentarer:

  1. Vad fint med äppelblom. Våra två äppelträd som vi satte i fjol blommar inte i år i alla fall. Tips på skydd mot sork är riktigt finmaskigt nät. Finns på byggvaruhus att köpa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.