söndag 8 juni 2014

Ormöga

Omphalodes verna

Förra våren så kom en liten planta ormöga med posten.
Den kom från min snälla trädgårdsvän Anna-Stina som bor på Gotland.
Den här plantan kom i ett paket tillsammans med många andra växter , som fick lämna det ljuva livet på ön för att möta ett betydligt kärvare klimat här i Norrbotten.
Något ormöga hade vi inte, och jag var osäker på hur plantan skulle klara vintern här i norr.
Jag hade ju läst att ormöga växer och trivs bra i landets södra delar, men hur skulle ormöga trivas långt i norr?

Bilden ovan var den enda blomning som plantan bjöd på förra året.
Jag hann med att fotografera den enda blomma som var då.

Vårt ormöga har överlevt vintern väl, och bjuder nu på många fler blommor.




Vårt ormöga är planterad på en upphöjd bädd, vid en manchurisk valnöt.
Även det trädet har klarat vintern galant, en vinter som annars gett stora skador främst på annars tuffa och härdiga vresrosor och ölandstok.
De manchuriska valnötsträden känns då mer som osäkra kort för vårt klimat, men efter denna vinter så mår de toppen.





När det blir lite motgångar på trädgårdsfronten så känns det ju extra kul när en ny växt överlever och blommar i vår trädgård.
Då blir jag på bra humör. Tack än en gång Anna-Stina!

Jag blev även på bra humör då jag såg statistiken på Blogtoplist där hade denna blogg klättrat uppåt på listan för att ligga strax under Håkan Gidestrands blogg The Rosegarden in Malevik som ju är en av landets finaste.
Lite förvånande men samtidigt kul att ligga så snubblande nära en sådan blogg.
Men det kanske bara blivit något fel i statistiken...



Ha en fortsatt härlig dag!

1 kommentar:

  1. Kul att ditt ormöga växer. Det är en söt växt, men den är lite trög i starten. Jag har den som marktäckare. Ibland vissnar en hörna av planteringen helt och då betyder det att sorken har utökat sina gångar under ormögat så rötterna hänger i luften. Det är förstås bara här det är så. Jag menar inte att den skulle dra till sig sork.
    Grattis till bra placering på Blogtoplist. Kände inte till den sajten, men nu måste jag ju kolla.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.