fredag 6 juni 2014

Liten rosenkvitten

Chaenomeles japonica

I höstas, när det kommit snö och jorden började frysa så svängde jag förbi Blomsterlandet i Luleå, där fanns ännu kvar trädgårdsväxter som då såldes ut till rena rama fyndpriser.

Jag klarade inte att åka därifrån utan att köpa hem några växter som jag tyckte var spännande, bland annat en liten rosenkvitten.
De övriga fynden hackade jag ned i den delvis frusna marken, men denna rosenkvitten fick övervintra i potatiskällaren. Sedan fick den flytta in i växthuset för en månad sedan, den grönskade snabbt, och nu blommar den.


Det är ju visserligen bara två blommor, men de är underbart fina.


Busken kan komma att bli ungefär en meter hög, så den blir ju inte så stor, men problemet är om jag ska plantera ut den i trädgården eller inte.
Kanske rosenkvitten är en vekling som inte klarar våra kalla vintrar i norr?
Jag är osäker, den ska klara växtzon 5, men här hos oss är ju kallare än så.

Kanske vår lilla rosenkvitten ska få fortsätta att växa i kruka, så att den kan övervintra i potatiskällarens svala mörker?
Jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra.


Jag gillar inte att få fler krukor att bära in och ut och upp och ned för källartrappan, men samtidigt vet jag att växter som hästkastanj, silverpil, vinrankor, plommonträd, päron, pipranka och vippvallmo alla har dött vid mina försök att plantera in dem i trädgården, och jag anar att denna  rosenkvitten är ungefär lika härdig som dessa.


Under tiden som jag funderar på hur jag ska göra, så hoppas jag på att vår lilla rosenkvitten ska komma att bära frukt till hösten.
Om så är fallet, så visar jag en bild här.

3 kommentarer:

  1. Ja, det er vel den vi kaller eldkvede. Busken virker ganske robust. Gravde nemlig mitt eksemplar opp og flyttet den, men nå har jeg den to steder!

    SvaraRadera
  2. Ja kvitten är väldigt söta. Hoppas att du får smaka på fina frukter också!
    Ha en härlig pingst!
    Milla

    SvaraRadera
  3. This is my all time favorite color and your flower is gorgeous!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.