torsdag 12 juni 2014

Ormbär

Paris quadrifolia

En av trädgårdens häftigaste växter står i flor, det är några plantor av ormbär som har följt med in i trädgården tillsammans med några ormbunkar som jag flyttade in från skogen för många år sedan.



Jag har läst att ormbär är giftiga, men de får ändå stå kvar där vid ormbunkarna.
Jag berättar för barnen om vilka växter de får passa sig för, och ormbäret är en av dessa.
Jag vet inte mycket om denna växt, men fick redan som barn lära mig att man inte ska äta dessa bär.

Jag tycker om när vissa växter från skogen trivs i vår trädgård, här sprider den nu sig sakta med en krypande jordstam.

Här i byn är det bara ormbäret som kryper där sakta under jorden, några ormar har jag inte sett här på mycket länge. 1990 såg jag en orm här bredvid, men den kom aldrig tillbaka.
Lika bra det, jag nöjer mig med de giftiga men vackra ormbären.


5 kommentarer:

  1. Hi Hans. I have been wanting to add the genus Paris to my woodland garden. Thanks or this post. You have inspired me to search it out. It is hard to find here in the US. Hope all is well in your garden. Have a great summer!
    Best, Michael

    SvaraRadera
  2. Håller med om att den är häftig....tycker också att det är viktigt att se skönheten i det "farliga" och istället för att plocka bort....lära oss att leva med naturen runt oss....både fauna och djur.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Hejsan Hans!
    Ja, ormbäret är en häftig växt som även växer i min trädgård.
    Gör som du..... lär barn/barnbarnen vad som är farligt i trädgården istället för att plocka bort växter.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. En riktig "höjdar" växt! :) Jag undrar om den växer vild här nere i mina trakter?

    Magnus

    SvaraRadera
  5. Var glad för att du slipper ormar. En snok har flyttat in i vår trädgård (eller grannen som skaffat damm) och rasslar iväg framför fötterna på mig och skräms. Jag har döpt den till Gottfrid för att försöka tänka positivt kring den.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.