lördag 22 mars 2014

Kryddväxter

Marie Hansson, Björn Hansson, Norstedts 2010

Här kommer ett boktips om en bok som jag fått för att få lite nya idéer till bygget av vårt trädgårdsland.
Och visst, den här boken ger många idéer till bygget av trädgårdslandet, men boken är ju så mycket mer än bara idéer.

Här får vi läsa det man behöver veta om kryddornas historia, hur man skördar och använder kryddväxterna i matlagning och om hur man gör för att odla de olika kryddväxterna. Här visas även hur man gör för att från grunden bygga en plats där man kan odla sina kryddväxter.
Man kan ju göra på många olika sätt, men författarna ger tips på hur man bör tänka för att få en lyckad skörd.
Boken översvallar en med vackra bilder som gör att det börjar klia i odlarnerven...


Boken visar även olika köksträdgårdar, och plötsligt hittar jag en skiss över ett liknande trädgårdsland som det som jag börjat att bygga, så där vill jag ju ha det med.



Boken avslutas med ett lexikon där det finns med över 600 växtbeskrivningar, så här finns det mesta jag behöver veta om de växter som vi ska plantera in i vårt trädgårdsland så småningom.


Det här är en bok som jag inte kommer läsa klart i fösta taget, boken tål att läsas ofta, men lite åt gången.
Det är ju så mycket som författarna berättar om.


3 kommentarer:

  1. Verkar vara en intressant bok och ett trädgårdsland med lite av varje som kryddor, sallad och fräscha primörer har man fantastisk glädje och nytta av.

    Lycka till!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilket fint trädgårdsland! Verkar vara en väldigt bra bok, det är så roligt att läsa böcker som inspirerar!

    SvaraRadera
  3. Spännande bok. Det är så kul när man hittar en bok som man verkligen kan ta till sig. Det finns tyvärr så mycket dålig litteratur. Den där ska jag dock hålla utkik efter! Tack för tipset

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.