söndag 21 juli 2013

Boden


Här kommer några bilder från Boden, staden där mitt arbete finns.
(Jag insåg att detta hade kunnat bli ett jätteinlägg, men jag fick begränsa antalet bilder.)

Men här har jag fotograferat mitt i stan för att visa hur det ser ut där, den övre bilden visar det nybygge som numera finns på 'Tempoplan'.

Bilden under visar det äldsta hus som finns mitt i stan, det vita trähuset vid Centrumtorget.




Vid kyrkan finns en del av kyrkstaden kvar, små stugor där folk förr övernattade när de var lag på att besöka kyrkan ett visst antal gånger om året.
Det var praktiskt omöjligt att resa miltals på kort tid då, därför fick de som bodde långt från kyrkan bygga sig en stuga för övernattning.
De charmiga stugorna används idag som camping/vandrarhem.

Gammalt och nytt vid Drottninggatan.




Den vackra Bodån flyter stilla genom staden.

 Från järnvägsstationen till Centrum finns Kungsgatan, här ovan syns Pumptorget.

Här en bild till från Kungsgatan, men nu vid medborgarhuset som numera är sammanbyggt med Enter gallerian. I höghuset ovan finns hotell Bodensia.

Men Boden är kanske mest känd för att vara en militärstad, tyvärr råder än fotoförbud på många av de vackra militära byggnaderna, men här kan jag ändå visa en bild från Sveavägen, byggnaden rätt fram är numera privat, men där fanns förr ett av stadens regementen.

Sveavägen, Bodens egen Champs-Élysées?

Jag som bor söder om stan har förmånen att åka in till stan via Sveavägen och de militära byggnaderna, den infarten är nog den finaste, annars så kantas staden av industriområden och handelshus som inte är lika fina som dessa.

Om du vill se mer från Boden kan du kolla här!

2 kommentarer:

  1. Hans, Enjoyed the short tour you had today on the blog. The river Bodan looks so calm and beautiful. I like that photo. Well, living on Lake Michigan - I like any photo with water! Jack

    SvaraRadera
  2. Vad kul att få en titt på Boden, med de vyer du väljer att visa upp. Det vore faktiskt kul om fler bloggare gjorde så här. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.