fredag 8 april 2011

Den svenska trädgården

 Den svenska trädgården, av Dan och Ann-Christin Rosenholm, Norstedts förlag 2011.

Jag fick låna en helt ny trädgårdsbok av en kollega.
Det var boken - Den svenska trädgården, skriven av Dan och Ann-Christin Rosenholm.
Här i denna bok visas 16 olika privata trädgårdar från norr till söder där man får inspiration och värdefulla tips och råd till sin egen trädgård.
Jag brukar inte lägga notis till böcker av detta slag då jag bor i en växtzon som normalt sett inte klarar många av de olika växter som presenteras i olika visningsträdgårdar.
Men den här boken visar att det är fullt möjligt att skapa en lummig och vacker trädgård även där klimatet är som hårdast i vårt land.

Härliga bilder visar Gunborg och Adolf Orrmalms trädgård i Poultikasvaara i växtzon 8. Vilken trädgård! Även om jag sett bilder från denna fantastiskt fina trädgård förut så blir jag lika imponerad nu.
Tillsammans med de vackra bilderna från Ann Enbergs lummiga trädgård i Vuollerim i växtzon 6 så får jag åter mod och nya idéer att försöka skapa något nytt i vår egen lilla täppa.
Att det här i norr går att skapa en trädgård med djungelkänsla är inte illa. Växter som normalt sett kan sprida sig och ta över en hel trädgård uppträder mer beskedligt i norr men ger samma lummiga grönska som i de södra delarna av landet..

Från Börje Remstams trädgård söder om Eskilstuna i växtzon 2 kommer bra och för trädgårdsväxter livsviktiga råd om nyttan med att tillföra mullämnen till jorden.
All näring i den här trädgården kommer från förmultnade växtdelar som halm, löv, barr och träflis med stenmjöl. Genom att arbeta på detta sätt slipper han det tunga arbetet med att gräva och vända jorden, och har skapat en trädgård sprudlande av frodig grönska. Här har jag mycket att lära, tack för fina tips från denna täckodling.
Jag skulle kunna fortsätta att skriva om många fler av bokens vackra trädgårdar men nöjer mig med att berätta om dessa tre. Kanske boken redan hunnit till ditt bibliotek så du kan låna och läsa själv om du inte vill köpa boken direkt.

1 kommentar:

  1. Hej Hans!
    Vad fint att jag fick veta lite mer om bokens innehåll eftersom jag har tänkt beställa den.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.