lördag 15 januari 2011

Gullbandslilja

Lilium auratum
Den fina gullbandsliljan finns inte kvar i vår trädgård längre, men vi hade den under flera år planterad i kruka som vi övervintrade i vår potatiskällare.
Jag hade läst att Gullbandslilja bara är härdig till växtzon 4, därför fick den växa i kruka här.
När gullbandsliljan öppnade sina stora knoppar så fick vår trädgård en exotisk gäst vars like vi aldrig skådat förut.
Jag vill minnas att den doftade härligt.

Gullbandslilja trivs på magra jordar med lågt ph-värde, kalk är rena giftet för dem.
Denna lilja har sitt ursprung bland japans berg, vintertid är de täckta av snö.
Speciellt det där om snön var min tröst när hösten hade övergått i vinter och gullbandsliljan hade blivit kvar i den redan frusna och snötäckta rabatten.
När den inte kom igång att växa året efteråt så grävde jag försiktigt fram löken men det fanns inget liv i den då.
Nu börjar det vara dags att köpa en ny lök, för de senaste två åren har jag saknat denna lilja.
Denna gång skall jag inte testa dess vinterhärdighet igen.

Nu på morgonen är det - 31 grader kallt här i vår trädgård.




3 kommentarer:

  1. Vilken jättefin lilja. Ja, det är nog säkrast att låta den övervintra i potatiskällaren. Jag har också tur att ha en matkällare , där jag numera har fler växter än mat under vintern :)
    Morgonens temp hos mig var -30, Brrr
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  2. Sagolikt vacker!
    Klart du skall ha en ny!!!!
    Jag har börjat fastna mer och mer för de där som ser mer ut som turbaner.
    Typ krollilja.
    Däremot är jag evenerligt trött på liljebaggarna!

    SvaraRadera
  3. Det var en fin lilja! Jag älskar liljor!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.