måndag 28 maj 2018

Ett kåseri.

Mitt 'trädgårdsjag': -Det gäller att hålla jorden fuktig nu då sådden har grott.

Mitt 'förnuft': - Vad håller jag på med? Det finns färdiga grönsaker att köpa på Ica...

Nr 3/2018

Så har det senaste numret av tidskriften Trädgård norr kommit.
Där kan man bland annat läsa om Johan och Simons trädgård i Tärnaby i växtzon 8.
Efter att ha läst om deras fina trädgård och den tapperhet som de båda odlarna har, så skall jag aldrig någonsin mer klaga på klimatet i min egen odlingszon.

Vidare kan man läsa om trädgårdens nyttoinsekter som bekämpar de skadeinsekter som förstör dina odlingar, och lära varför man aldrig ska bekämpa dessa nyttoinsekter.
Sedan följer en stor och intressant artikel om träd som klarar livet särskilt bra i Norrland, och efter den så kommer några beskrivande växtporträtt på några ätbara växter, och så lite information om årets pelargon.
Till sist kommer en artikel som ger goda råd till dig som vill odla vitlök i landets norra delar, och vad du bör tänka på för att lyckas bäst med det.

52 sidor fyllda med kunskap och inspiration!

Här finns en länk till tidningens hemsida: http://www.tradgardnorr.se/

I detta nummer finns även ett kåseri som jag har skrivit.
Det var länge sedan sist, men för en tid sedan så fick jag ett infall och skickade texten till tidningen, och nu finns den i tryck.



Följande utspelades på varuhuset:

Mitt trädgårdsjag: -Men, titta där, en hel hylla med växter!

Mitt förnuft: -Gå förbi!

Mitt trädgårdsjag: ...och längst ner på hyllan finns större intressanta växter.

Mitt förnuft: -Nej, gå förbi, du har ju lovat dig själv att sluta köpa växter som man måste ha i kruka och övervintra i källaren, vi har nog många krukor att bära på.

Mitt trädgårdsjag: -Det finns vinrankor också...

Mitt förnuft: -Spelar ingen roll, gå förbi, köp inte annat än sorten Zilga om du ska köpa vinrankor, de baltiska sorterna är ju mycket härdigare än denna fransos. Zilga kanske kan övervintra utomhus i vårt kallhål till trädgård, men knappast denna.
Tror du att du bor i Skåne?

Mitt trädgårdsjag: ...för bara 69 kronor! Det var billigt!

Mitt förnuft: -Köp den INTE, du klarar den aldrig, den ska ju skötas också, vattnas noga då den står i växthuset i sommar, och hur ska du få den att överleva inomhus fram tills växthuset startas?
Den kommer att dö av den torra inomhusluften, och det är för kallt att ställa in den i växthuset redan nu.
Den är inte billig för dig, den är bara bortkastade pengar.

Mitt trädgårdsjag: -Va, nej, den klarar sig säkert, se hur grön och fin den är.

Mitt förnuft: -Ställ tillbaka den stackars plantan, nu går vi vidare till mjölken.

Mitt trädgårdsjag: -Men det här är ett tillfälle som är för bra för att missa.
En billig vinranka!

Mitt förnuft: -Åh nej, ställ tillbaka den nu, du har ju lovat att lugna ner dig, du kan inte köpa allt du ser, speciellt inte växter som du måste övervintra inne i kruka!

Mitt trädgårdsjag: -Det är en vinranka. Se så fin den är! 
Jag kan redan se framför mig när druvklasarna hänger ned från innertaket i växthuset.
Underbart!

Mitt förnuft: -STÖN! Ska du börja nu igen?
Du hade ju lovat!

Mitt trädgårdsjag: -Vad har jag lovat? Nej det minns jag inte. Men åh, jag har ju inte köpt nåt sedan i höstas, jag måste ha den här.

Mitt förnuft: -NEJ! GÅ FÖRBI!

Mitt trädgårdsjag: -Den ligger ju redan i kundvagnen, Nu går vi vidare, vi var visst på väg till mejeridisken, Se där har de ju billig korv, behöver du det?

Mitt förnuft, -Va, öh, ja, Men ligger vinrankan kvar i kundvagnen?

Mitt trädgårdsjag: -Bry dig inte om den, nu har vi redan gått från den hyllan och vi hinner inte gå tillbaka med den, visst skulle vi ha mjölk?

Mitt förnuft: -Ynk och stön. Jag orkar inte med dina infall så fort vi passerar växter, ska du börja nu igen?

Mitt trädgårdsjag: (Ler tillbaka)

Mitt förnuft: -Suck, men bara för denna gång, sluta nu sedan med sådana onödiga inköp!

Mitt trädgårdsjag: -Sluta? Nej, det är ju nu det börjar.
Titta så billig tuja, visst behöver vi nya sådana?



Ps. Vinrankan lever än och mår bra i växthuset.
Men det blev en kruka till att bära på.

Kampen pågår ständigt mellan mitt entusiastiska 'trädgårdsjag' och mitt förnuft.

Den översta bilden visar när jag hjälper min granne att vattna sitt trädgårdsland.
Så stort och fint trädgårdsland har inte vi, men jag tyckte bilden passade i detta inlägg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.