lördag 2 juni 2018

Kobrakalla

Arisaema amurense
I vår trädgård blommar nu en liten exotisk juvel. Det är korbakallan som blommar för första gången sedan jag planterade in den för 6 år sedan.
Det är en asiatisk amurkobrakalla som vi har, och jag har läst att den räknas som en av de mer långlivade kobrakallor som man kan ha i sin trädgård. Ja, det låter ju bra när vi fått vänta så länge på blomningen.

Denna kobrakalla har gröna blommor med vita ränder.




Den är inte lätt att se i vår trädgård då den är mycket mindre än vad jag hade föreställt mig. Jag hade väntat mig en blomma i storlek med en tulpan, men denna är stor som en krokus ungefär.

Kobrakallan kommer från Berit med fina bloggen http://myrentedgarden.blogspot.
Klicka in på Berits blogg så kan ni se hennes kobrakalla och de bär som den sedan får.
Tack än en gång för den fina växten Berit.

3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Roligt med en kobrakalla. Jag har också en - fast den blev väldigt hög :-)!
    Ang Ramondan: Den ska nog ha tillgång till fukt i rötterna men inte i rothalsen. Därför är vertika odling så bra. Det blir aldrig stående vatten men roten får aldrig torka ut helt.
    Ha det supergott!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Otroligt vacker och fint fotad! Inga kobrakallor i min torra trädgård. Funderar på att göra om till en stäpplantering.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. hello, Hans,
    It's been a while since I last dropped by,
    and here I am glad to see your photos again.
    How is your garden these days and hope your
    life happy and warm one.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.