lördag 24 juni 2017

Vejde

Isatis tinctoria

Nu blommar vejden. Som gula skyar reser sig den blommande vejden över trädgårdslandet och ser ovanligt vild och otämjd ut jämfört med strama kryddväxter, dill i rader eller potatis som just tittat upp ur jorden.
Vejden är mer än en meter hög.


Jag blev lite förvånad då det kom gula blommor på denna växt då detta är en kulturväxt som historiskt sett har används för att färga tyg blått.
Det var den enda inhemska växten i Europa som man kunde framställa blå färg från.
Det gjordes försök att odla vejde i stor skala, men projektet gick i stöpet.


Jag var osäker på om vejde kunde klara vintern i Norrbotten så de första åren hade jag sådden av vejde i en kruka som jag övervintrade i potatiskällaren.
Men i höstas blev jag less på att bära krukor ut och in och upp och ned från/till källaren, så då grävde jag ned plantan i trädgårdslandet.
Den övervintrade utan problem, och belönar mig nu med skyar av gula blommor.


Det känns bra att ha en riktig kulturväxt i trädgården.
Vejde var en viktig och betydelsefull handelsvara under järnåldern och på medeltiden.

Det var från vejde den blå färgen kom som gav den första svenska flaggan sin blå färg, men för att få fram den blå färgen ur plantan krävs en komplicerad jäsningsprocess av bladen, och kunskapen att utvinna den blå färgen ur vejde föll sedan i glömska då det blev enklare och billigare att importera växten indigo, som ju också gav blå färg.

Om hur man gör för att färga garn med vejde kan du läsa om här.


Sveriges flagga - gul och blå. Tacka vejden för det!

Vejde som just grott sommaren 2013.

Sådden av vejde grodde för fyra år sedan så jag har väntat länge på att plantan skulle blomma.
Men den som väntar på något gott, väntar inte för länge, eller hur det nu var med den saken.
Gissa om detta inlägg har väntat länge som halvfärdigt utkast?

På sensommar eller höst så bildas fröhängen av blommorna, de fröna gror, och moderplantan kommer mest troligtvis att dö efter att den gett frön.

Frön av vejde kan du beställa från Impecta fröhandel


Källor: Wikipedia och Den virtuella floran.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Verkligen intressant. Visste att vejde färgar blått, men inte att den gett färg åt flaggan. Här har man traditionellt använt urin i färgningen, men nu ser jag att man uppdaterat metoderna.
    Har letat efter plantor så Impectatipset tackar jag särskilt för.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej Hans! Läste på nätet att du har Skogslind "Sivonen", hur är din erfarenhet av den? Själv har jag fyra stycken som jag haft i två år. I år har den fått väldigt fula blad ljusgulfläckiga och ihoptorkade bladtoppar. Erfarenhet av detta? Brukar den vara känslig? Tacksam för svar!!! Mvh Liselotte Rehnman i Ale

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm.
      Så har aldrig vår Lind blivit.
      Kan det vara någon sjukdom?
      Jag skulle nog prova att spruta mild blandning av såpvatten på bladverket och vattna med näring då och då i sommar.
      Kanske blir träden starkare och klarar angrepp bättre då.

      Vårt träd står planterat lite upphöjt för att komma igång tidigare på säsongen.
      Också något som kan påverka, men den linden borde klara sig hos er då de växer här och även i Boden och i Harads.

      Hoppas att era träd blir piggare igen.
      Hälsningar Hans.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.