onsdag 29 juni 2016

Ullblad

Eriophyllum lanatum

Ullblad är en tuvbildande perenn som blommar med gula blommor.
Vår planta är ännu ganska liten, men ger en föraning om hur den kommer att bli som stor, då den ska bli översållad av gula blommor.


Ullblad är vildväxande i nordvästra Nordamerika och blir runt 60 centimeter hög.
Plantor från Nordamerika brukar ha svårt att överleva vårt klimat, men ullbladet ser ut att ännu må bra.


Jag fick olika frön i ett brev som kom med posten för något år sedan, och sådde dessa. Där fanns då även frön av ullblad.
Jag hade ju aldrig hört talas om ullblad då, men sådde fröna mitt i vintern. Frösådden fick sedan stå utomhus under snön, och på våren grodde sådden.

Nu har plantan klarat två vintrar här i Norrbotten, så det är en fullt härdig perenn om den får en ljus plats att växa på.


Plantan är täckt med små vitluddiga silvriga blad.



Ullblad trivs i fullt solsken, så nu växer plantan vid fjällbruden som även den älskar fullt solljus, och faktiskt dör om den beskuggas för mycket.
Därför har jag flyttat fjällbruden till denna soliga plats.
Om ullbladet är lika känslig för skugga vet jag inte, men den har också fått en plats i trädgårdens mest solbelysta rabatt eftersom bladen är lite grågröna till färgen.
Det brukar vara ett tecken på att en planta gillar mycket sol.



Ullblad ska klara torka utan problem.



Ullbladet trivs bäst om jordens ph-värde är något surt, men fjällbruden och fjällvallmon bredvid har kalk i jorden för att trivas. Hoppas inte vårt ullblad känner av att det finns kalk i jorden så nära.
Men än så länge trivs ullbladet bra.

Plantorna av fjällvallmo är kanske inte lika förtjusta i sin nya granne, som blir större och större för var vecka. Jag hade ingen aning om hur hög ullbladet skulle bli när jag lät plantan få denna plats, då var den obetydligt liten.
Någon måste flyttas snart, för att inte fjällvallmon ska duka under av skuggan från ullbladet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.