fredag 3 juni 2016

Fjällvallmo

Papaver radicatum

Nu blommar fjällvallmon i vår trädgård.
De små svavelgula blommorna är något av det näpnaste som trädgården kan erbjuda just nu, så därför får de en plats här på bloggen de med.

Omgivna av stora stenar så kanske de får känslan att växa hemma på fjället, något som ju aldrig dessa plantor gjort då de kommer ur en frösådd.
Men känslan kanske ändå sitter kvar i generna?

Fjällvallmon trivs på genomsläppliga kalkrika jordar, i fullt solsken.
De tål inte att växa i skugga.


Fjällvallmo vildväxande i den skandinaviska fjällkedjan.


På nära håll är fjällvallmon en fantastisk skapelse, jag gick nära med kameran och zoomade in.




Stjälkar och blad är täckta med ett fint hår som nästan ger den en päls att ha på.
Men jag antar att fjällvallmon behöver vara påpälsad för att klara det hårda livet uppe på fjället.




Jag blev otroligt glad då denna frösådd överlevt och nu började blomma.
För något år sedan köpte jag en planta som aldrig hann blomma, för den blev uppäten av en sork.

Jag fick sedan frö av fjällvallmo på posten (men minns nu inte från vem) och blev glad då dessa grodde och växte vidare.
(Det är ingen självklarhet att mina frösådder lyckas ska ni veta...)


Frön från fjällvallmo från trädgårdar säljs och byts mellan odlare, de plantor som finns vildväxande i fjällen är fridlysta och får inte röras, man får inte ens ta frön från vildväxande plantor.
Men som sagt, sedan länge finns fjällvallmo även i vissa trädgårdar, och från dessa får man ta frön.

Fjällvallmon är med på listan över rödlistade arter i Sverige då den är en av de arter i vår flora som är hotad.
Läs mer här.


Jag vrider mig lite och fotograferar från en annan vinkel, genast blir bilderna mindre "fjällliknande" när växthuset syns i bakgrunden.




1 kommentar:

  1. Så fin din fjällvallmo är. Även jag har provat att ha den utan att lyckas särskilt länge.
    Tänk att det just dessa, lite "tysta" små varelser som ofta även hos mig väcker rena ömhetskänslor :-) Roligt att de trivs hos dig.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.