onsdag 4 juni 2014

Gödsla med kaffe!


Redan för många år sedan så berättade min fru att hennes mormor alltid sparade kaffesump för att hälla ut i rabatten där humle växte.
Humlen mådde gott av det och växte bra.

Vi började också hälla vår kaffesump i rabatterna, och även de förbrukade bladen från te.


Och visst märkte vi skillnad, speciellt i de rabatter med mager och näringsfattig jord. Där var det inget liv i jorden, inga maskar eller andra kryp, jorden tycktes fattig och steril.
Men sedan vi börjat täcka ytan på rabatterna med kaffe-och thesump  så har liksom jorden där vaknat till liv.
Nu finner man mask där igen om man gräver.



Man behöver inte gräva mycket för att hitta maskar under kaffesumpen.

Maskarna drar ned näringen från sumpen i jorden och växterna trivs med den biologiska process som startar där då.

Som exempel, vår planta av röd sockblomma som faktiskt höll på att tyna bort i en för torr och näringsfattig rabatt.

Jag hade glömt att vi hade en sådan när jag fick syn på den hos en granne, och frågade nyfiket vad de hade för fin planta i rabatten.

-"Ja, det borde väl du veta, vi har ju fått den av er" svarade de.

Jag såg ut som ett frågetecken, men kom sedan på att det var den röda sockblomman, de hade fått en bit av den förut om året,  men vår hade då nästan helt tynat bort.
Det var inte mycket kvar av den för en fyra år sedan. Den del av plantan som växte i grannarnas fina och feta kompostjord var ju däremot riktigt praktfull.

Så ville jag ju också att vår skulle bli, men hur skulle jag göra utan att behöva byta ut all jord i den rabatten?
Så kom jag på det där med kaffesumpen, som min fru berättat om.

Sedan dess så strör vi ut lite kaffe- och tesump runt den plantan och runt andra plantor som jag tror mår bra av det.



Nu är det stor skillnad på vår röda sockblomma, jämfört med hur den var för fyra år sedan.

Tänk att vi bara slängde bort detta fantastiska gödningsmedel förut.
Nej, nu spar vi all kaffesump vi kan, och även de förbrukade tebladen gör susen för microlivet  i rabatterna.

Uppdaterad information:

Jag fick nästan genast information via Facebook att man inte bör strö ut koffeinhaltiga produkter så att vilda djur kommer åt dessa.

Läs själva här! När hundratals kajor hittades döda fanns spår av koffein i dem.

Kanske det inte är så smart ändå att gödsla med kaffesump?



7 kommentarer:

  1. Men om man "myllar" ner kaffesumpen i jorden kanske det funkar ändå...??

    SvaraRadera
  2. Tänkte just när jag läste ditt inlägg, att brukar man inte använda kaffesump för att bli av med myror... Här hamnar kaffebönorna och tebladen i komposten och blir förmodlingen så utspädda att de inte gör skada. Det kryllar i alla fall av maskar och insekter.

    Lycka till med experimenten och ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  3. i started doing the same with tea leaf after being used and i have been
    throwing throwing them in my pots. but have not planted any in there yet.
    is it really good?
    i also begin collecting egg shelf and let them dry, then
    break them into smaller pieces. i am not really sure how these are
    good for my plant but trying my experiment for now.
    have you started your garden life for summer?

    SvaraRadera
  4. Lägger all kaffe och tesump i komposten, det känns inte ok att spola ner i avloppet dessutom "gratis" gödning.....

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att hör om en till som har goda erfarenheter av kaffesump. Själv har jag fått liv i en gammal underbart vacker pion som egentligen grävdes bort men fick liv igen. Gödslad med kaffesump är den nu hur vacker som helst.

    Läste häromdagen igen alla dina inlägg om turerna till ödeträdgårdarna i trakten. Kul och lärorikt att läsa! Är ju verkligen spännande att leta växtrester på gamla ödetomter. Har man möjlighet att ta skott hjälper man ju också till att bevara gamla sorter.

    Ha det så gott
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  6. I ett tidigt nummer av Trädgård Norr, berättade jag om en man som sparade all kaffesump och blandade/varvade med löv i ett eget kompostfack. Det blev utmärkt jord som de använde i sina planteringar. Om jag minns rätt eftersom det är några år sedan... Jag har i alla fall bara hört positiva omdömen om kaffesump och teblad i komposten/jorden. /Marie Olausson

    SvaraRadera
  7. I liked the arrows for their help in organizing your notes.
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.