onsdag 18 juni 2014

Svart klocklilja

Fritillaria-camschatcensis

Man blir så glad då en ny växt överlevt sin första vinter här, och blommar redan den första sommaren.
Även denna goding fyndade jag  på en växtmarknad. som jag var till förra året.

Växter med mörka, nästan svarta blommor fascinerar då de ju inte är så där jättevanliga.
Men helt svart är inte denna blomma. I motljus så anar man en glans av purpur i det svarta.


Den svarta klockliljan finns vildväxande i Nordamerika och i Ryssland, så den borde ju trivas även här i vår nordliga trädgård.

Men de senaste dagarnas kyliga vindar måste få den att undra vad som hänt, det var snubblande nära nattfrost här om natten, och lätta snöflingor yrde ur ett kallt moln några minuter.
Kanske jag själv blev mer chockad av det än vad denna lilla primadonna från Alaska blev.

Men en fördel med det kyliga vädret skulle kanske vara att vissa perenner blommar några dagar längre än normalt, då de annars snabbt blommat över.


När jag läst lite om den här för mig nya växten så ser jag att den vill växa i fuktig jord, och den kan sprida sig lätt med sidolökar.
Kul.
Jag hoppas att vår än så länge lilla och enda lök snart blir många fler.


Några liljebaggar behöver vi inte oroa oss för här, de som finns väljer att äta på gräslöken istället, men liljorna får stå ifred.

3 kommentarer:

  1. Så fin och helt opåverkad av liljebaggar. Skulle önska att mina vore hela och fina. De fick jag via en som besökte Kamtjatka på 80-talet och kom hem med den växten. Hennes förökar sig fint där de står torrt i gassande sol.
    Snöflingor, huvva, de vill vi inte se på länge.
    Ha en fin midsommar!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Men OJ! Vi verkar ha samma växtsmak. Kul berättelse om den vita krolliljan jag fick. Och den här donnan kan jag verkligen, verkligen, verkligen tänka mig i min trädgård. Måste genast googla. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  3. Ja, Svart Klocklilja är en jättefin lökväxt. Tycker du gjorde ett bra köp förra sommaren :=) trevlig Midsommar!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.